Sved.....
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Jeg er som sagt en pige på 14 år og jeg har så det problem at jeg sveder RIGTIG meget. Det er ikke bare lidt det er meget ekstremt. Når jeg bare sidder oppe i klassen så kan jeg svede lige så meget som jeg kan når vi har idræt... Jeg forstår det bare ikke.... fordi ingen af mine veninder sveder så meget.... jeg kan ikke gå i andet end sort fordi der er så ekstremt... hvis jeg tager en farvet t-shirt på, så kan jeg kun have den på en højst 1 time og så er der kæmpe pletter under armene .... Det er rigtigt træls da jeg elsker farver, og så kun går i sort. Jeg overdriver slet ikke med de pletter under armene, fordi jeg spurgte min mor om det var normalt at svede så meget og hun sagde at det ikke var normalt med at svede så meget... så tror da at der er et eller andet galt... Når jeg trækker af mine trøjer, så fylder det svedige område lidt mere end en voksen hånd..... Jeg har ingen anelse om hvad det kan være.... jeg har taget højde for at jeg er i teenage årene... men det har stået på i nu ca. 2 år og jeg er ved at være godt træt af det... Jeg har prøvet op imod 15-20 FORSKELLIGE deodoranter og ingen virker - det har både været roll-on og spray.... (Hver gang har jeg købt en roll-on og en spray for at teste begge to) Men det er ikke kun mig selv det skader, jeg er bange for at alle mine venner tænker at det er mærkeligt.... og jeg er også bange for at hvis jeg skal flirte med en fyr at jeg så lugter langt væk!! Kan I ikke nok hjælpe mig med mit store problem?? På forhånd tak for svaret og hjælpen med mit problem :-)

Svar:
Hej med dig
Hvor er det dejligt at du har taget mod til at skrive herind. Det lyder til at du har et problem, som fylder meget for dig i hverdagen og som har stået på i rigtig lang tid. Jeg kan godt forstå dig og jeg vil se om jeg ikke kan hjælpe dig lidt på vej, så du måske kan finde ud af hvad årsagen til dit problem er.
Som du også selv skriver, så begynder mange unge at svede mere når de kommer i puberteten. Det gør man fordi puberteten er det tidspunkt, hvor man udvikler sig mest. Det kræver store mængder af energi for kroppen at udvikle sig, så musklerne arbejder rigtig meget, både når man slapper af, men også når man er aktiv. Nogle unge sveder mere end andre og i de fleste tilfælde vil det udelukkende være puberteten som er grunden til svedproblemet. Der kan dog også i enkelte tilfælde være tale om andre ting, som gør at man sveder rigtig meget.
Når man sveder meget kan det nogle gange være svært at lade ens venner komme tæt på en fordi man ikke ønsker at være anderledes. Det lyder til at du tænker meget på, hvad dine venner tænker om dig, fordi du er bange for at de skal synes det er mærkeligt. Jeg tror derfor det vil være godt for dig at finde ud af, hvad grunden er til at du sveder meget, så du kan få fortalt dine nærmeste venner om dit problem. På den måde kan du måske sige til dig selv, at du ikke hele tiden behøver være bange for hvad de tænker om dig og dit problem, fordi dine venner allerede ved det.
Jeg synes at det kunnen være en god idé at spørge din mor, om ikke I kan kontakte din læge, så du kan fortælle ham/hende om dit problem. Det kan også være godt at fortælle din læge at du har det rigtig skidt med dit problem, fordi du er bange for hvad dine venner tænker om dig. Lægen vil kunne fortælle dig om det er på grund af, at du er i puberteten eller om der er andre grunde til, at du sveder så meget som du gør. Han vil også kunne fortælle dig, hvad der er bedst for dig at gøre fremover.
Jeg håber du kan bruge mit svar og at du snart finder ud af hvad du kan gøre, så du snart give knus og flirte, uden at frygte at du lugter.
Venligst
Camilla