Svært ved at sove!

brevkassespørgsmål

Svært ved at sove!

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hej,

Jeg er virkelig træt af at jeg har rander/soverposer under øjnene! Det hader jeg virkelig, og jeg sover omkrig kl.22 og nogen gang senere, men det er virkelig fordi jeg ikke kan sove. Det tager hundrede år før jeg kan falde i søvn. Jeg håber du kan hjælp mig med at finde ud af hvordan jeg fjerner mine MØRKE rander under øjnene (andet end drikke vand og sove tidligt), og hvordan jeg kan letter falde i søvn?

Svar:

Hej med dig,
Jeg kan godt forstå, at det er frustrerende ikke at kunne falde i søvn og ligge at vende og dreje sig i hvad, der føles som 100 år. Jeg tror mange af os har prøvet det i perioder - ikke nok med at det er irriterende at ligge der at vente på at falde i søvn, så er det også irriterende at være umådeligt træt hele dagen efter. Du kan prøve at starte med at lufte ud på dit værelse inden du skal sove, så der er frisk luft og ikke er for varmt. Derudover er der også mange, der har sværere ved at sove, når der er rod på værelset eller der ligger noget i sengen. Du kan derfor prøve at fjerne alt der skulle distrahere dig. Ellers er det vigtigt at få brugt en masse energi i løbet af dagen. Du har måske prøvet det, hvor man har været ude hele dagen i den friske luft og har fået en masse motion. Det hjælper virkelig på det med søvnen.

De mørke rander under øjnene kan skyldes forskellige ting. Nogle mener, at de mørke rander bliver tydeligere, når man er i søvnmangel og/eller hvis man er dehydreret - altså mangler vand. Det er vigtigt at du drikker en masse i løbet af dagen. Ikke bare for at få de mørke rander til at blive mindre tydeligt, men kroppen kræver meget væske for at fungere. Andre mener, at det ligger i generne at have mørke rander eller at det kan skyldes eksem. Jeg er dog ikke læge og kan ikke fortælle dig, hvad årsagen er hos dig. Men jeg kan råde dig til at prøve med ekstra søvn og vand. Ellers er der det gode gamle trick med at køle øjnene ned med agurkeskiver. Tricket er enkelt - du skærer to tynde agurkeskiver og ligger en på hvert øje. Der skal de ligge i et par minutter. Det kan ikke fjerne de mørke rander, men gøre huden omkring øjet friskere og man lægger derfor ikke nær så meget til de mørke rander.

Jeg håber, at du kunne bruge nogle af mine råd og at du sover som en sten i aften :)

Sov godt..
Mvh
Simone

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål