SUR OG IRRITERET
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
HEJ. Hvorfor bliver jeg så hurtig sur og irriteret over den mindste ting. Hvis der bare er en lille ting der ikke er, som jeg vil have at det skal være, så bliver jeg så hurtig sur. Når jeg er sur så græder jeg også hurtigt.
Jeg er så sur hele tiden!! og det siger alle!! Men det er jeg også, og jeg ved ikke hvorfor jeg bliver så hurtig irriteret! Hvis bare nogle smasker foran mig, kan det ødelægge helt min dag!!!!!!!!!!!!!

Svar:
Kære dig..
Mange tak for dit brev.
Jeg forstår godt, det må være træls at gå rundt og være sur og irriteret hele tiden. Det er ikke nogen rar følelse at have det sådan.
For mig lyder det til, at du rigtig er kommet i puberteten. Det er meget forskellige, hvornår man begynder at komme i puberteten og kroppen begynder at gå fra barn til voksen. Det sker oftes i alderen fra 11 til 15 år.  Puberteten er det tidspunkt i dit liv, hvor din hjerne udvikler sig allerhurtigst. Der er en masse hormoner, som suser rundt og som signalere til din krop, at det er tid til forandring, både udvendig og indvendig. Hormonerne får dit humør til at svinge enormt meget. Det ene øjeblik kan man være glad, det næste øjeblik sidder man og græder over ingenting. Dine følelser kan virke mere intense end de før har gjort. Derfor kan man nogle gange komme til råbe, skrige eller smække med døren helt uden grund, når man er sur.
Det kan godt være en svær tid at være i puberteten, hvis man går rundt og har så mange humørsvingninger hele tiden. Jeg tænker, at en god både kunne være, at når du mærker, at du er ved at blive irriteret eller sur, at du lige tager en dyb vejrtrækning og tæller til 10. Måske det kan give lidt ro i kroppen og du kan nå at tænke over, om der reelt set er en grund til at blive sur. En anden god ting er at få rørt sig, når man har så mange føleler i kroppen. Det kan være, du går til noget hold sport, som du holder af. Ellers kan man også danse til højt musik derhjemme på værelset og får afreageret på sine følelser på den måde. Du skriver, at alle omkring dig siger, at du altid er sur. Jeg tænker, det vil kunne hjælpe dig, hvis du fik sat nogle ord på dine følelser og snakket med dine veninder om, hvordan du går rundt og har det. Fortæl dem, at du ikke mener noget ondt, når du bliver sur, men at du ikke rigtig kan styre dine følelser lige for tiden, og derfor kommer du let til at blive sur og irriteret. Hvem ved, måske de også har det ligesom dig nogle dage.
Hvis du vil læse lidt mere om puberteten, kan du trykke her
Her til sidst vil jeg sige, at alt det her, som du oplever, er ganske normalt. Og heldigvis går det over igen!
Lige nu er din krop i forandring, og det går udover både det indre og det yder. Det kan være, at nogle måneder mærker du ikke så meget til humørsvingerne, og andre er de mere intense.
Hvis du har brug for snakke mere, er du altid velkommen til at logge på vores 1-1 chat eller skrive her ind til brevkassen igen.
Knus fra Anna