Strækmærker
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej. Jeg har et kæmpe problem. Jeg er 14 år, 160 cm høj, vejer 56,8 kg og.. Jeg har strækmærker på, undskyld men, røven og mine lår. Kan man på nogen måde få det til at forsvinde, for hver gang jeg er i bad og kigger på mine lår begynder jeg at græde, for jeg er kun 14 år, en alt for tidlig alder til at få strækmærker i.. Jeg har virkelig brug for en masse gode råd til at det kan forsvinde, så jeg håber i svare hurtigt. På forhånd tak!!

Svar:
Hej med dig
Det er godt, du spørger om råd, når der er noget, som gør dig ked af det. Og jeg forstår godt, at du undrer dig over, at du har fået strækmærker. Jeg har fundet et svar i lægebrevkassen, hvor en af pigerne svarer lidt på, hvorfor strækmærker kommer. Måske du kan bruge det...
Du kan læse det her
Line skriver, at der kan være forskellige grunde til det, for eksempel overvægt, gener eller teenagealderen. Du er ikke overvægtig, så det er ikke derfor.
Som Line skriver, så er der desværre ikke så meget at gøre ved det, men at de bliver mindre synlige med alderen. Jeg ved, at det er meget forskelligt, hvornår man kan få strækmærker, og mange tror, at det kun er, når man er blevet lidt ældre. Men sådan er det ikke altid. Det er faktisk meget forskelligt og som Line skriver, så kan det godt skyldes nogle gener, I har i familien.
Jeg tænker lige på, om du mon har snakket med dine forældre/veninde om det? Jeg kan jo godt høre på dig, at det er noget, du er rigtig ked af. Så hvis det er noget, du går rundt med alene, vil jeg foreslå dig, at få snakket med nogen.
Derfor synes jeg faktisk også, at du skal gå op til din egen læge. Få din læge til at kigge på dem og få en snak med ham eller hende om det. Så har du mulighed for at stille spørgsmål, som din læge kan svare bedre på. På den måde er du sikker på, at du har gjort det, du kunne. Og så er det altid en god ide at få sin egen læge til at kigge på det. Det kan jo godt være, at din læge har nogle ideer eller en mening om noget, du kunne gøre.
Håber du bliver glad igen!
De bedste hilsner Rikke