Stritører.
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Jeg er en pige på 16 år som er rigtig træt af mine ører. De stritter meget, og det får mit flade hår til at se meget sjovt ud, idet at det ikke kan ligge ind til hovedet, når de er i vejen. Jeg bryder mig heller ikke om at sætte håret op i en hestehale, for så kan alle se ørerne. Jeg ved, at man kan få en slags operation med et snit bag hvert øre (tror jeg nok) så de kan lægge sig mere ind til hovedet. Skal jeg have min mors tilladelse til det, eller er det noget jeg selv bestemmer? Skal man betale for det? Er det meget? Er det noget, min læge kan sørge for? Jeg var meget i tvivl om, hvor jeg skulle spørge om dette. På forhånd tak.

Svar:
Hej med dig
Det lyder som om, at dine øre er noget, der går dig meget på - og det kan jeg godt forstå. Det er ikke sjovt at skulle vælge frisure efter dem.
Som du selv er inde på, kan man få foretaget en operation på sygehuse og klinikker, som kan få ørene til at sidde tættere på hovedet. Når børn/unge skal opereres, kommer de ofte i fuld narkose, så man sover under indgrebet og ikke mærker noget til alt det der foregår. Lægen laver et snit bag øret, så brusken løsnes - derefter syes huden sammen på bagsiden af øret. Efter operationen skal man bære en hovedforbinding, som beskytter og sikrer, at ørene heler bedst.
For at få sådan en operation gratis på hospitalet, skal man have en henvisning fra ens læge. Det vil sige, at du skal tale med din egen læge om det. Fortæl ham, at du synes, det er et problem for dig, og se hvad han siger. Hvis han godt kan se, at det vil gavne dig at få en operation, vil du blive skrevet op til en operation, som vil blive lavet gratis på hospitalet.
Hvis din læge vurderer, at dine øre ikke er et problem, vil han/hun ikke give dig en henvisning og du kan ikke få opereret dem gratis på sygehuset, men må selv tage kontakt til en klinik og betale for at få det gjort.
Og ja, når du er under 18 år, så skal dine forældre være med på ideen, så det ville måske være en god ide at få snakket det igennem med dem først. Måske ville det også være en god ide at din mor var med hos lægen. Lægen skal alligevel kontakte dine forældre, hvis du skal have en operation.
Det er svært for mig at vurdere, om dine øre stritter nok til at blive opereret. Husk, at man ofte er mere kritisk ved ens eget udseende og det måske ikke er noget, andre har lagt mærke til. Under alle omstændigheder er en operation af den størrelse en stor overvejelse, og jeg synes du skal tænke dig om en ekstra gang - Er det virkelig noget du har lyst til? Er det et spørgsmål om skønhed eller er det et reelt problem?
Jeg synes, det er vigtigt, at man prøver at accepterer sig selv, som man ser ud. Alle har sine skævheder - og det er ofte dem, der gør en unik og helt speciel.
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig - Hav en god dag
Hilsen
Simone