stresset

brevkassespørgsmål

stresset

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år

Hej! I skal have stro ros for hjemmesiden nu til mit spørgsmål i min fritid har jeg meget travlt med alle mulige aktiviteter fedag er den eneste hverdag hvor jeg ikke skal noget i min fritid og jeg har noget på programmet i weekenderne de næste 4 måneder men jeg føler mig træt og irritabel når jeg skal noget og jeg pjekker nogle gange fra skolen fordi jeg føler mig stresset hvad skal jeg gøre ??? MVH JAA

Svar:

Kære JAA

Tak for din ros:-)

Du oplever, at du har så mange ting, som du skal nå, at du føler dig træt og let bliver irritabel. Jeg kan godt forstå, at det må være svært for dig, at få din hverdag og weekender til at hænge sammen, når du har et så stramt program. De fleste mennesker, også voksne, ville føle sig stressede, hvis de ikke havde en weekend i 4 måneder, hvor de ikke skulle noget.

Jeg ved ikke, hvad der kræver al din tid i hverdagene og weekenderne, men jeg kunne forestille mig, at det måske er en fritidsinteresse og gode venner og familie. Desværre er det jo sådan, at man ikke kan nå det hele, heller ikke alt det sjove. Selvom at du måske har tilrettelagt din tid, så du burde kunne nå det hele, så er det vigtigt, at du indimellem har tid til bare at hygge dig hjemme og lave ingenting, især i weekenderne. Det er i weekenden, at du skal slappe af og få ny energi til at komme i skole. Det er nemlig vigtigt, at du kommer i skole hver dag og ikke pjækker. Når du oplever, at du er træt og ikke har energi til at tage i skole, så er det din krop, der fortæller dig, at du må sætte farten ned og tage den mere med ro.

Jeg synes, at du skal snakke med din mor og far eller en anden voksen, og fortælle dem at du føler dig stresset. Så kan i sammen snakke om hvilke ting, der er vigtige at du er med til, og hvilke ting du måske skal sige nej til. Det kan være lidt ærgeligt, at aflyse eller sige nej til noget du synes er sjovt, men jeg tror, at du vil opleve, at du får mere energi og bliver gladere af det.

Mange hilsner

Heidi