To store problemer
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej,
Jeg er en pige på 13 år, der har to to store problemer.
1. Jeg har en masse hvide dun på overlæben. Der er en masse der har kommenteret det, hvilket jeg synes er helt vild pinligt, fordi det jo er maskulint. Jeg har snakket med min mor om at fjerne hårene, men jeg har ikke rigtig modet til det. Man skal jo så til kosmeteolog hver måned, det er dyrt, og jeg er bange for, at de kan gå hen og blive sorte, og dermed se endnu værre ud. Jeg har det virkelig dårligt, når jeg sidder foran mennesker, og solen så falder på hårene, for det betyder jo, at de står rigtig tydeligt frem. Hvad skal jeg gøre?
2. Jeg sveder rigtig meget. Jeg bliver altid nødt til at gå i sort tøj - også selvom jeg har lyst til andet, for jeg får store svedmærker under armene. Nogle gange føles jeg også helt våd under armene, hvilket er helt vild ubehageligt. Jeg har snakket med min mor om det, og hun forslog først, at det var helt almindelig i puberteten. Sådan er det bare ikke med mig. Alle i min klasse er et år ældre end mig, da jeg kom tidligere i skole, og de kan sagtens gå i grå trøjer og det, uden at de sveder. Hvad kan jeg gøre ved det? Jeg vil virkelig gerne svede mindre...
Hilsen mig

Svar:
Hejsa!
Dit spørgsmål er rigtig godt, og der er rigtig mange piger og drenge på din alder, som også oplever, at der sker nogle ting med deres krop. Derfor er det bare fedt, at du skriver herind og spørger, for der sidder helt sikkert andre derude, som kan få glæde af at læse med. Du har delt dit spørgsmål ind i to dels, så det er mit svar også :)
1) Dun på overæben.
Der er faktisk rigtig mange piger og endda også voksne kvinder, som har dun på overlæben. Det er ikke fordi, man er mere maskulin end andre - det er simpelthen bare sådan, man er! Nogle er rimelig ligeglade med dunene og andre er, ligesom dig, trætte af at de er der. Der er forskellige ting, som man kan gøre, men de fleste anbefaler voksning. Det kan sagtens lade sig gøre at vokse dunene væk derhjemme, og det tager ikke særlig lang tid. Fordelen er, at hårene ikke bliver kraftigere af det, men vokser ud som små dun igen. Man kan købe voks til ansigtet i f.eks. matas.
Ellers kan man også, som du selv siger, tage til kosmetolog, og det bliver også et flot resultat, men koster selvfølgelig mere end at gøre det selv.
2) Sved.
At du kæmper med svedpletter er der også mange andre før dig, som har prøvet, og der er absolut ikke noget unormalt ved det! Da du er 13 år, er det sandsynligt at du sveder, fordi du er i puberteten, for her sker der en hel masse med ens krop! En af tingene er, at man sveder mere, end man plejer og det lugter ofte også ofte mere end det plejer. Det er meget forskelligt, hvor meget man sveder, og man kan ikke altid sammenligne sig med andre. Det handler om, hvordan lige præcis din krop er!
Et godt råd kan være at vaske sig under armene ofte (f.eks. morgen og aften), undgå tøj, som sidder stramt i armhulen og bruge en god antiperspirant deodorant. Grunden til at  en antiperspirant deodorant er bedre end en almindelig deodorant er, at den er specielt udviklet til at mindske svedproduktionen. Du kan f.eks. spørge ekspedienterne i matas eller på apoteket om, hvad de vil anbefale. Måske anbefaler de dig en deodorant, som næsten ikke dufter af noget, og det kan måske godt virke lidt mærkeligt, men det er nemlig sådan, at man ikke nødvendigvis kan sige, at jo mere den dufter af, jo bedre er den til at dække svedlugten.
Der findes også forskellige former for medicinsk behandling, og hvis du føler, at det er et stort problem for dig, og at det andet ikke hjælper, kan du gå til din læge.
Held og lykke med det hele, og jeg håber, du har fået lidt hjælp med på vejen!
Mai