Store kønslæber :-(
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej cyberhus, var ikke helt sikker på hvilken brevkasse jeg skulle skrive til, men det blev altså lige denne brevkasse. Det har rigtig længe gået og irriteret mig enormt meget, at min ene indre kønslæbe er rigtig stor, hængende og klam. :-( den anden kønslæbe er bare normal størrelse, og jeg forstår bare ikke hvorfor at de har så forskellig størrelse. På et tidspunkt håbede jeg at den ville ændre sig, men det har den bare aldrig gjort. Egentligt vil jeg rigtig gerne have lavet den mindre, da jeg er rigtig pinlig over den, og min selvtillid bliver mindre, men jeg tør VIRKELIG ikke at sige det til nogen. Det ville være det mest pinlige i verden. Nogle gange har det også irriteret fysisk, og jeg ønsker bare ikke at der er nogen det skal se min kønslæbe nogensinde, da den er så grim :-( Ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre ved det. Håber virkelig i vil hjælpe mig, da det er noget jeg tænker meget ofte over. Tak på forhånd :-)

Svar:
Hej med dig
Jeg er rigtig glad for, at du skriver ind til os. Det er ikke rart at gå rundt og være ked af noget med sin krop, så det vil jeg gerne prøve at hjælpe dig med.
Allerførst vil jeg gerne sige, at det er helt normalt, at dine kønslæber ikke er lige store. Kønslæber kan variere i alt fra størrelse til form og farve; de kan være store, små, ens eller forskellige.
For noget tid siden, svarede jeg på et spørgsmål, der på mange måder minder om dit. Det synes jeg, du skal læse. Den hedder "løs/grim vagina" og er fra d. 19/2. Du kan finde svaret HER.
Som udgangspunkt synes jeg ikke, du skal ønske at få din kønslæbe opereret. Selvom det er en mulighed for dig, er der visse risici ved sådan en operation. Der kan dannes arvæv, du kan få ondt ved samleje eller du kan miste eller få nedsat følsomhed i kønslæberne, og det tænker jeg, ville være rigtig ubehageligt for dig.
Nu ved jeg ikke, hvor stor din kønslæbe er, eller hvor meget den generer dig, men en god idé ville være at gå til lægen og få ham/hende til at kigge på det. De er i stand til at vurdere, om alt er som det skal være. Hvis du har dit sygesikringsbevis, kan du se lægens nummer derpå, og selv ringe og bestille en tid. Hvis du føler, du kan snakke med fx din mor om det, kan hun også tage med dig. Hun behøver ikke komme med ind i til lægen, men kan vente på dig, til du er færdig.
I dit brev skriver du, at du er utrolig ked af din kønslæbe, og aldrig vil have, der er nogen, der ser den. Selvom du måske ikke tror det, så vil andre godt kunne synes, at dine kønslæber er lækre. Jeg har hørt om par, der sammen gav pigens kønslæbe et kælenavn, og så var den lige pludselig en helt speciel og dejlig ting, de havde sammen, når de var intime. Det, jeg prøver at sige, er, at det nogle gange er de ting, vi gerne vil ændre, der gør os specielle og unikke. Så i stedet for at være ked af din kønslæbe, kan du måske prøve at tænke på den som noget positivt, der er med til at gøre dig til dig.
Jeg håber, du kan bruge mit svar, og at du bliver glad for din kønslæbe - du er fin, som du er!
De bedste hilsner
Tanne