For stor aldersforskel?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Jeg er blevet forelsket i en fyr på 27 år og jeg er selv 16. Jeg ved ikke om han er forelslet i mig. ham har sagt til mig at jeg er en flirtende person. Jeg vil rigtig gerne have ham som kæreste men ved ikke hvad jeg skal gøre for at scorer ham. Jeg har aldrig haft en kæreste før
Jeg er meget bange for hvad mine venner og familie siger til det. Jeg ved godt at kærlighed ikke har nogen alder og det synes jeg heller ikke. Men ved ikke hvordan jeg kan få ham til at blive min!
Vi smiler meget til hinanden og blinke. Han griner af hvad jeg siger og vi flirter en del. Kan han lide lide mig som jeg kan lide ham eller er det bare sådan fyre er?
Hvis han kan lide mig hvorfor viser han det så ikke.
der var en dag hvor var sammen og spillede Pool og bowling og spiste sammen. på vej der hen gik vi og  drillede  hinanden. Vi skubbede hinanden. Har det nogen betydning?
Hilsen den forvirrede og meget forelskede pige

Svar:
Kære du
Det lyder skønt at du er blevet forelsket i ham her fyren, men jeg kan godt høre at der er forskellige ting der kan gøre det meget forvirrende også. Når man er forelsket sker der rigtig meget indeni en, man tænker på personen hele tiden, man bliver usikker på om forelskelsen er gengældt og hvad man skal gøre. Det er natuligt at man kan opleve tvivl i forbindelse med en forelskelse, men der er uden tvivl mere usikkerhed når alderforskellen er så stor som hos jer.
Det første jeg tænker når jeg læser dit brev er at ja, der er en meget stor aldersforskel mellem jer. Når du kun er 16 år, så er du stadig i dine teenageår og dermed stadig i gang med at udvikle dig til at blive voksen. Du er ved at finde dig selv og hvem du gerne vil være og det kan tage mange år endnu at blive den du skal være. Han er derimod meget ældre og voksen. Han har mange erfaringer og oplevelser med i bagagen. Det kan være at han har haft mange kærester og at han er kommet dertil hvor han gerne vil finde en han skal skabe familie med. Aldersforskellen kan altså betyde at I er meget forskellige steder i jeres liv og at det kan være rigtig svært at forene de to steder.
Som du skriver er der mange der siger at kærlighed ingen alder har og det kan også være rigtigt, men jeg tænker at det især er senere at det gælder. Når den ene er teenager og den anden voksen, så er man meget langt fra hinanden. Hvis to voksne finder sammen med 11 års forskel, har det mindre betydning. Det er dog meget almindeligt at blive betaget af nogle der er meget ældre end en selv. Det er noget de fleste oplever med fx trænere, lærere eller kollegaer. En fyr der er ældre er ikke så usikker som nogen på ens egen alder og kan være meget bedre til at rose, smile og flirte uden at bekymre sig om om der er nogen der opdager det. Og det er nemt at falde for når man i teenageårene er fyldt op med hormoner i kroppen.
Det kan være svært at sige om han flirter med dig og gerne vil mere med dig eller om han bare kan lide dig som ven. Nogle gange kan venskab godt være flirtende uden at nogen af personerne vil mere end blot have et venskab. Han kan altså sagtens smile, flirte og skubbe lidt til dig, uden at det betyder at han vil mere med dig. Jeg synes at det første du skal gøre er at mærke rigtig godt efter om det er ham der skal være din første kæreste med alt hvad det indebærer. Hvis du beslutter dig for at du gerne vil prøve at score ham, så skal du vide at det kan blive en udfordring og svært nogle gange. Det kan være at dine veninder og forældre bekymrer sig for dig eller synes at det er lidt underligt at en på hans alder, vil være sammen med en på din alder og på den måde kan det blive besværligt. Hvis du har mod på det og mener at han er kampen værd, så skal du hoppe ud i det, om ikke andet så for at finde ud af om han vil være andet end ven med dig.
Jeg ved at jeg ikke har svaret på om han kan lide dig eller hvordan du scorer ham, men jeg håber at mit svar kan give dig nogle tanker om hvad du gerne vil og om det er ham du vil det med.
Venlig hilsen Marianne