stoffer

brevkassespørgsmål

stoffer

brevkassespørgsmål af
agnes
15 år
Oprettet 7 år 4 måneder siden

Hvorfor er det at stoffer kan tage magten over ens liv og hvilke konsekvenser kan det have?

Svar:

Hej med dig

Stoffer kan tage magten over livet fordi, man både fysisk og mentalt kan blive så afhængig af stofferne så man ikke føler at hverdagen kan hænge sammen uden.

Lige meget om det er hash, stoffer eller alkohol, så har alle slags rusmidler den effekt at kroppen vender sig til dem, og med tiden skal have mere og mere for at få den effekt man ønsker. De fleste mennesker bruger rusmidler for at skabe en ændring i deres humør. De fleste for at blive ekstra glade, feste more sig med venner.
Men der er også mennesker der ikke bruger rusmidler for at feste, men for bare ikke at være kede af det. Altså for overhovedet at kunne fungere i hverdagen. Og hvis man er nødt til at have rusmidler for at kunne klare sig gennem sin hverdag, så kan man roligt sige at man er afhængig.

Det vil for mange betyde at de skal bruge en del penge på rusmidler og det kan i sig selv være svært nok at have råd til. Men det kan også betyde at de har svært ved at følge med i skolen, passe et arbejde eller pleje forhold til familie og venner.

Det der er rigtig farligt ved stoffer er at den der forandring, hvor man går fra at bruge stoffer til at feste, og til at man pludselig har brug for stoffer for at fungere. Det er noget der sker over lang tid og noget man ofte først opdager når man er blevet afhængig.

Hvis du vil vide mere vil jeg anbefale dig at kigge forbi Netstof, hvor du kan finde meget mere viden om forskellige stoffer og hvordan de virker.

Mange hilsner
Niels-Christian

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål