Stemme
brevkassespørgsmål af
Dreng
13 år
Hej jeg er en dreng på 13 år. Jeg synes min stemme er blevet lidt mærkelig kan ikke rigtig forklarer, men når jeg fx prøver at tale lyst forsvinder min stemme helt og nogen gange kommer der en lille lyd jeg er lidt bekymret for min stemme tror ikke det er overgang men noget andet... Håber i kan hjælpe :)

Svar:
Hej med dig
Du kan være helt rolig. Det lyder ret meget som om at din stemme er gået i overgang, og det er helt naturligt. Omkring 12-15 års alderen vil du som dreng opleve at din stemme går i overgang. Det vil sige at du ikke kan råbe op eller hæve stemmen uden at den knækker over eller lyder lidt spøjs. Det er fordi at strubehovedet og stemmebåndene vokser, du udvikler et adamsæble og i sidste ende vil du få en dybere stemme.
Det er meget forskelligt hvor lang tid din stemme vil være i overgang, så du må desværre være tålmodig og vente på at den er færdigudviklet. For nogle drenge kan det være pinligt at de ikke kan styre stemmen, mens andre drenge prøver at finde humor i det. Hvis du kan gøre det sidste, går det nok nemmest for dig.
Du skriver ikke hvorfor du ikke tror at det er pga. overgang, men hvis det bliver så slemt at din stemme helt forsvinder, så skal du tage kontakt til din læge. Lige nu tænker jeg dog ikke at det er nødvendigt med kontakt til lægen.
Venlig Hilsen
Signe