at "springe ud"
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Cyberhus. Jeg fandt ud af, da jeg var omkring 11 år, at jeg var til drenge. I starten var jeg ikke så vild med tanken, men efterhånden har jeg accepteret det. Alle mine pigevenner ved det, der er kun få af mine drengevenner, som ikke ved det. Det er ikke noget der fylder særlig meget, altså det er ikke noget jeg tænker så meget over. Det er bare en del af mit liv nu. Men ikke helt. Jeg er virkelig nervøs for at sige det til mine forældre. Jeg ved ikke helt hvorfor, altså jeg er næsten sikker på at de vil acceptere det. Jeg har været ved at sige det mange gange, men når det så kommer til stykket tør jeg ikke. Måske er det mit ordvalg jeg er i tivl om... Kan godt se hvis det er lidt svært at besvare denne mail, har ikke rigtig lavet nogen spørgsmålstegn, men hvis bare I kunne komme med et eller andet respons ville der være virkelig rart! Kh. mig

Svar:
Hej med dig.
Tak for din mail, - selvom du ikke har stillet nogle egentlige spørgsmål, kan jeg sagtens læse mig frem til hvad det er der fylder hos dig lige nu.
Først og fremmest vil jeg sige til dig, at jeg synes det er super flot at du er sprunget ud over for dine venner og veninder. Det lyder også som om, at du er helt afklaret med at du er til drenge, så det egentlige "problem", handler om hvordan du skal sige det til dine forældre.
Du skriver at du har prøvet på at sige det mange gange, men uden held. Jeg kan godt forstå at du synes det er svært, -jeg tror det er meget naturligt at man er nervøs for hvordan ens forældre reagerer i visse situationer. Du skriver at du næsten er sikker på at de vil acceptere det, hvilket er et godt udgangspunkt. Når du har den opfattelse, tænker jeg at du har nogle forældre der vil dig det bedste og støtter dig i dine valg.
Du skriver også at du er i tvivl om dit ordvalg i forhold til dine forældre. Jeg synes faktisk at du i din mail beskriver det med et rigtig godt ordvalg, og jeg synes at det vil være en rigtig god måde at sige det på. Hvis du synes det er for svært, kan du også vælge at skrive et brev til dem og fortælle det på den måde.
Til sidst vil jeg lige give dig et link til rådgivningen i Landsforeningen for bøsser og lesbiske. Du kan eventuelt kontakte dem og få en snak om hvordan du skal springe ud.
Endelig er du også velkommen til at logge på Chatten her i Cyberhus og få en snak om det. Den har åben mandag-torsdag kl. 14-19 og fredag kl. 13-16.
Jeg vil ønske dig held og lykke med det.
Venlig hilsen
Nina