Spørgsmålet
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej cyberhus! En af drengene fra min klasse som jeg godt kan lide, og som jeg ved også kan lide mig, er begyndt at spørge om han gerne må komme over til mig. Jeg vil gerne sige ja, men jeg ved ikke om jeg burde spørge min mor først, og hvis vi nu på et tidspunkt bliver kærester, skal jeg så fortælle min mor? Og hvis ja, så hvornår (før eller efter vi kommer sammen) og hvordan. Hvis jeg skulle fortælle hende, ville jeg sikkert have ingen idé om hvordan jeg skulle sige det. Tak<3

Svar:
Hej med dig..
Det lyder da rigtig dejligt at du kan lide den her dreng og at han også kan lide dig.. og jeg kan godt forstå du overveje at invitere ham hjem.. Men hvad med din mor.
Jeg synes helt sikkert du skal tage snakken med hende og det synes jeg på grund af 3 ting.
For det første så er du ved at nå den alder hvor kærester og drenge fylder mere og mere, og det ved din mor helt sikkert godt. Så jeg tror ikek det kommer som den helt store overreaskelse at du en dag kommer og spørger om du kan tage en dreng med hjem :)
For det andet, så tror jeg det vil være så meget nemmere, hvis du får meldt ud med det samme, så behøver du ikke at skulle holde noget hemmeligt og måske bliver det så bare endnu sværere at skulle sige noget senere, når og hvis I så bliver rihgtig kærester. Jeg tror det vil være meget nemmere at få sagt med det samme og på den måde viser du også din mor, at du er ansvarlig og respektere hende, og det kan godt betyde at hun også stoler på dig og det hele bliver lidt lettere senere hen.
Det vil også være en chance for at I så lige kan snakke om hvordan det skal være hjemme hos jer, når du har besøg.
Og for det tredie, så synes jeg det ville være rart, både for dig og din mor, at du fik besøg den første gang på et tidspunkt, hvor din mor var hjemme. I kan jo nok stadig få lidt privatliv på dit værelse eller gå en tur ellwer noget helt andet, men hvis jeg var mor, så ville det være meget rart.. lige de første par gang. Så kan hun også lige få sagt hej til drengen og så bliver det hele ikke så hemmeligt og mærkeligt. Og måske kunne det også være rart for dig, at i ikke var helt alene i huset eller der hvor i bor.
Så egentlig er det bare super spændende for dig og jeg tror ikke du skal gøre det for svært for dig selv.. husk det er fuldstændig normalt at begynde at få drengebesøg og hvis ellers du får lov til det nu, så skal det nok gå fint.
Hvordan du lige skal sige det, ja det er nok meget forskelligt. Men jeg synes du skal vælge et stille øjeblik, måske inden du skal i seng eller inden i skal til at spise, hvor du lige er alene med din mor. Så prøv at sig til hende, at der lige er noget du gerne vil snakke med hende om, og så sig at der er den her dreng fra klassen, som du måske godt kunne tænke dig at invitere hjem en dag.. og om det ville være okay med hende... noget i den stil..
Jeg tror ikke der er så mange måder at gøre det på, bare ud med det :) Men jeg tror det kan være en fordel at gøre det på et tidspunkt hvor der er ro til det og hvor i måske hygger jer lidt derhjemme i forvejen.
Jeg håber du kunne bruge mine råd. Og held og lykke med det.
Venlig hilsen
Erroll