Socialliv
brevkassespørgsmål af
OliK
15 år
Jeg er en pige der lige er begyndt i gymnasiet, og jeg har nu gået der i lidt over en måned.
Det har sådan set været super hyggeligt indtil videre, og jeg føler at folk er virkelig søde, men jeg har stadig det her problem.
Det er ikke sådan, at jeg slet ikke kan snakke med folk, men jeg føler bare virkelig, at hver eneste gang jeg er sammen med dem, så har jeg bare intet at sige, hvilket får mig til at fremstå voldsomt tør. Jeg føler mig forholdsvist tryg omkring dem, og jeg er heller ikke bange for at sige noget højt i klassen, men jeg kan bare slet ikke small-talke overhovedet.
Normalt er jeg heller ikke genert, heller ikke med folk på min egen alder, men i dette tilfælde er det bare slemt.
Hvis der var nogen, der måske kunne komme med et godt råd til at overvinde det, så ville det være fantastisk.
x

Svar:
Kære dig
Dejligt at høre, at du overordnet synes, at det er super hyggeligt at være startet på gymnasiet, og at folk er søde. Jeg tror, at mange kender til - ligesom dig - at det kan være svært at åbne op for samtaler, når man er startet et nyt sted. Selvom folk er søde, kender I ikke hinanden, og derfor kan det være svært lige at vide, hvad man kan tale om. Samtidig vil man måske også gerne fremstå på en bestemt måde - sød og sjov - og det kan måske også gøre, at man oplever, at man skal "præstere" nogen sjove og interessante samtaler. Dette kan give et pres, som måske kan være en barriere i den helt almindelige small talk. Måske du også oplever det sådan?
Jeg vil prøve at komme med nogen idéer til, hvordan du kan blive bedre til at small talke. Det er faktisk lidt en kunst at være god til at small talke, og det kan godt tage lidt tid at lære. Jeg tror ofte man kan tænke, at alle andre har fuldstændig styr på det, men jeg er næsten overbevist om, at der er mange andre i din klasse, der har det på samme måde som dig. Især her i starten hvor I alle er nye. Ligesom med alt andet, bliver man bedre af at øve sig. Det kan være, at du kan øve dig med kassedamen, folk du møder ved busstoppestedet, naboen eller en helt anden. Jo mere du øver, og jo flere forskellige mennesker du snakker med, jo bedre bliver du. Det kan være en kæmpe overvindelse at skulle snakke med nogen, man ikke kender, men jeg tror godt, at jeg kan love, at det vil blive lettere og lettere med tiden.
Nu til nogen helt konkrete ting, du kan gøre. Det første du kan gøre er at udvide din horisont ved at følge med i det, der sker omkring dig. Det er altid et godt samtaleemne at snakke om den nye film i biografen, den serie alle snakker om eller et politisk aktuelt emne. Du kan også spørge ind til familie, fritidsinteresser, kultur eller arbejde, eller spørge ind til noget af den information, som dine omgivelser naturligt giver dig - f.eks. personens tøj eller smykker. Det kan også være en snak omkring de studiemæssige omgivelser, I er i f.eks. kantinen, jeres fag eller fredagsbaren. Hvis du alligevel oplever, at du er helt blank, når der skal small talkes, kan du evt. overveje løbende at skrive ned, hvis du kommer i tanke om et godt emne eller en god historie, eller lægger mærke til hvad der optager de andre i klassen og lige notere det.
Det er også rigtig godt at stille spørgsmål - især spørgsmål der lægger op til andet en ja/nej svar. F.eks. hv-spørgsmål som "Hvad synes du om serien...?", "Har du nogen fritidsinteresser?" eller "Hvordan har din weekend været?". Når de så svarer, er det rigtig godt at lytte til, hvad de svarer. Er der noget særligt, de er optagede af? En fritidsinteresse, en fest eller noget andet, så har du et godt udgangspunkt for en snak senere hen, hvor du ved, hvad du kan spørge ind til. Samtidig viser det også, at du interesserer dig for dem og lytter, når du spørger ind til noget, I tidligere har snakket om.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar til forhåbentlig at overvinde det. Og husk at være dig selv og slappe af - jeg ved, at det er lettere sagt end gjort, men jo mere du kan det, jo bedre. Det tror jeg også naturligt vil komme, når du kender dine studiekammerater lidt bedre. Du er velkommen til at skrive herind igen, eller skrive med en rådgiver i vores 1-1 chat, hvis du har lyst til det.
De bedste hilsener,
Pernille