snakke til ham
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Heej cyberhus, jeg har dette lidt underlige problem.
jeg har kunne lide en dreng i 4 måneder, han kan godt lide mig, fordi han kigger på mig, og han er begyndt at smile rigtig mget til mig. Men, jeg vil rigtig gerne begynte at snakke med ham, men har ingen ide om hvordan man begynder, jeg tørre ikke at skrive til ham, eller noget og ingen af mine venner kender ham rigtigt.. jeg vil så gerne have et venskab med ham..
Tak for hjælpen. :)

Svar:
Hej med dig
Jeg synes slet ikke, det er et underligt problem, jeg tror der er mange, som har været i den samme situation som dig. Du skriver, at du har kunnet lide en dreng i fire måneder og du tror også han kan lide dig. Når nu han smiler sådan til dig, kunne du måske næste gang prøve at smile tilbage til ham og holde øjenkontakten lidt. Det kan være lidt svært, men måske er det det, som skal til for at han lige lægger ekstra mærke til dig. Det kan være han har det på samme måde og heller ikke tør snakke til dig, men du kan jo alligevel håbe på han får taget modet til sig og snakker til dig. Det kan vi jo desværre ikke gå ud fra at han gør, så hvis du har lyst kunne du sagtens tage initiativet.
Du skriver ikke hvor ofte eller hvilke steder i møder hinanden, men hvis du ser ham ofte og evt. i skolen, kunne du prøve at overveje hvilke situationer han ikke står sammen med alt for mange andre. Måske ser du ham i skolegården og kan være modig og gå hen og snakke til ham. Måske laver de noget sport, som derfor kan være oplagt at spørge ind til. Ift. hvordan du begynder samtalen, tænker jeg at et simpelt "hej" kan være en god start, så kan du herefter have en sætning klar om eksempelvis det han har gang i i frikvarteret eller et andet emne. Hvis i går på samme skole er et oplagt emne, at snakke om lærerne, skolen, lektierne og lignende. Jeg forstår det kan være svært at vide, hvad man skal sige, men du kan evt. tænke lidt over, hvad du i forvejen ved om ham. Har han eksempelvis en hund, en søster/bror du kender, dyrker noget sport eller har en af de samme lærere. Måske har i et eller andet til fælles, som du kan spørge ind til. Hvis det nu virker for skræmmende, kunne du overveje om du vil skrive en besked til ham istedet, hvor du igen kan tænke i emner, hvor i måske har noget tilfælles. Det kan også være du har en veninde, som har prøvet at være i samme situation. Måske har hun en god ide til, hvad du kan gøre eller sige.
Jeg håber du kunne bruge svaret, ellers er du altid velkommen til at skrive igen!
Vh Maria