Snakke med mor ! Bh ?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej :)
Jeg er en pige på 13 år og jeg går i 6 klasse :) jeg har et problem, jeg har virkeligt svært ved at snakke med min mor med alt hvad der har med puberteten at gøre. Jeg syndes det er svært at forklare, men prøver så godt jeg kan:) selvom jeg gerne vil snakke med min mor om personlige ting kan jeg simpelthen ikke få mig selv til at gøre det, fx den gang jeg havde fået min første menstruation gik der flere dage til jeg sagde det til min mor, det gik mig meget på og kunne ikke tænke på andet, jeg prøvede også at sige til mig selv at på det og det tidspunkt siger jeg det til hende, men kunne ikke... jeg syndes bare det er akavet at snakke med hende om sådan noget! Ellers ved jeg virkeligt ikke hvorfor jeg syndes det er så pinlig, da jeg jo godt ved at da hun var på min alder gik de samme ting igennem, som jeg gør nu, og at hun selvfølgelig kun vil hjælpe mig osv... Det kan være en så ikke akavet ting som at spørge om hvornår jeg må bruge mascara. Lige nu vil jeg gerne spørge hende om hvornår jeg må få min første bh, men da jeg ikke har de største bryster tør jeg ikke spørge hende. det er noget som jeg tænker meget på lige for tiden og går mig MEGET på og tænker tit på det. Jeg føler ikke jeg har andre jeg bedre ville kunne snakke med det om end hende. Har i evt. Nogle gode råd til hvordan jeg kan syndes det ikke er så pinligt at snakke med hende om det ? Og hvornår syndes i det er i orden at gå med bh i min situation ? Jeg håber det var til at forstå :)
Tak for svarende på forhånd :)
Hilsen pige på 13 år

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt forstå, at du synes det kan være pinligt og akavet at snakke med din mor om de forskellige ting, der sker i puberteten. Selvom man godt ved, at hun selv har været teenager en gang, så kan snakken stadig være grænseoverskridende. Jeg er helt sikker på, at der sidder mange piger og kan nikke genkendende til de ting, du skriver.
Du vil gerne have BH, og det er en helt naturlig ting, når man begynder at få bryster. Det er meget forskelligt, hvornår piger får deres første BH, og man kan ikke sige, at der er noget rigtig og forkert i forhold til det. I sidste ende kommer det an på, hvad man selv har det bedst med. Jeg tænker, at hvis du har lyst til at få en BH, så er det en god ide at fortælle det til din mor. Du skriver, at du ikke ved, hvordan du skal snakke med din mor om de ting, som hører med i puberteten. Det er forståeligt at det kan være nogle akavede samtaler, selvom det altsammen er ting, som ens mor selv har været igennem. Sådan er der rigtig mange, som har det. Du kan måske overveje at skrive det ned, som du gerne vil sige til hende og så enten give hende brevet eller læse det op for hende. Det kan også være, du hellere vil sende en sms imens hun er på arbejde. Måske vil det være nemmere for dig at gøre det på den måde? Nogle oplever, at det er mere afslappende at tage snakken op imens man laver noget sammen - f.eks. mad. Så sidder man ikke overfor hinanden og har samtalen, men kan kigge ned i gryden, hvis man er lidt flov. Det kan være, du selv finder på flere måder, hvor det kan være lidt mindre pinligt.
Jeg håber på det bedste og at du finder en god måde at snakke med din mor på :)
Mai