Snak med mor
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Jeg er a girl på 13 bliver snart 14 og vil rigtig gerne kunne snakke med min mor om alt. Men jeg turer bare ikke, hvad nu hvis jeg spørger noget om sex og så siger hun ej det er du ikke gammel nok til. Det vil være vildt akavet

Svar:
Kære du.
Jeg kan godt forstå, du rigtig gerne vil kunne snakke med din mor om alt, det er et dejligt forhold at gå efter. Jeg tror, de fleste synes, det kan være lidt akavet at snakke med sine forældre om sex, men man må huske, at det jo er noget, de godt kender til. De fleste ting, du går i gennem, tænker og føler, har de også været igennem, tænkt og følt. Ligesom det med sex også er noget, de har tænkt en masse over. Så din mor vil helt sikkert kunne forstå dig, også når det kommer til sex. Og hvis hun siger, du ikke er gammel nok, så er det jo ikke et forsøg på at straffe dig eller holde dig fra det, men i stedet fordi, hun bekymrer sig om dig og gerne vil have, at du har det godt. Sex er en stor ting, og derfor kan det faktisk også være rigtig rart at snakke med nogen om det inden. Det kunne da være dejligt, hvis du kunne snakke med din mor om det. Du kan jo altid prøve og så se, hvad der sker. Forhåbentlig kommer det til at føles helt naturligt at snakke med hende!
Jeg håber, du kan bruge mit svar, og at du og din mor kommer rigtig tæt på hinanden!
Sophie