"slå op" med vennen
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
hej jeg har en "ven" som jeg ikke kan stole på jeg syntes ikke hun er serlig sød og jeg vil gerne slå op med hende hvis man kan kalde det det men jeg vil ikke såre hendes følelser og jeg ved godt at jeg er nød til det men jeg er også bange får hvad der vil ske med mig bag efter for hun vil få mig til at lyde vildt ond og vi er en lille gruppe på 4 og jeg er bange for at jeg vil blive skubbet ud og så har jeg ikke flere venner tilbage hvis det sker så hvad skal jeg gøre? hilsen Mig

Svar:
Hej med dig.
Jeg synes det lyder som om du har tænkt meget over, hvordan det her kan løses på den bedste måde. Det er ikke en nem situation og jeg vil gerne prøve at hjælpe dig.
Jeg kan godt fortså du bruger udtrykket "at slå op". Jeg synes det giver god mening, for ligesom når man er kærester kan forholdet mellem veninder blive svært og hårdt og så kan man blive nødt til at slå op. Det er aldrig sjovt, for der er næsten altid mindst en der bliver ked af det. Når du ikke synes din veninde er særlig sød eller du ikke kan stole på hende, så kan jeg godt forstå at du tænker at "et brud" kan være for det bedste.
Jeg kan godt se det ikke er let at gøre, for der er jo det med de andre veninder og du er bekymret for at du bliver skubbet udenfor. Derfor tænker jeg at der måske også er en anden løsning på det. Nu ved jeg ikke hvor lang tid det har været sådan her, men du kan måske prøve at bruge mindre tid med lige netop denne veninde, ikke snakke så meget med hende og lade være at fortælle hende hemmeligheder. Du kan måske se det som en slags "pause", så kan det være det bliver bedre.
Det er vigtigt at det er okay at være anderledes, men man skal altid huske at være søde ved hinanden og prøve at undgå at man holder hinanden udenfor. Når i er en lillle gruppe på 4, så er det svært at undgå at man kommer til at snakke om hinanden og måske bliver man såret, uenige eller uvenner. Det er noget man må prøve at arbejde igennem og man må forsøge at have et sammenhold. Sammenholdet kan styrkes ved at i alle snakker sammen om hvad i skal gøre, hvis i bliver uvenner og hvordan i kan hjælpe hinanden.
Jeg synes også det er en rigtig god ide at snakke om det her derhjemme med din mor, far eller ældre søskende. De har sikkert oplevet noget lignende og kan fortælle dig, hvad de gjorde eller hvordan de havde det.
Jeg håber du kan bruge mine råd.
Mange hilsner Bibi