At slå op
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Cyberhus!
Jeg har mange gange været inde og skrive til jer for at få hjælp med situationer i mit liv, og her er jeg endu en gang for at få noget godt råd.
Jeg er 15 år og bor i Danmark og har et lang-distance forhold med en 19-årig fyr fra Bulgarien. Vi mødtes online på et spil og der gik ikke alt for længe inden vi blev kærester, og halvandet år senere står jeg i dilemma. Jeg har haft lyst til at slå op med ham i et helt år, men jeg har aldrig nogen sinde kunne være modig nok til at gøre det. Vi har begge to været igennem meget sammen og han er lige nu i gang med at bekæmpe depression; de eneste personer som han taler med normalt er mig og hans bedste ven. Han går ikke i skole og har ikke et arbejde. Vi har talt utallige gange om når vi bliver gift og får børn og gror gamle sammen, og jeg hader at jeg er nød til at lyve over for ham hver gang vi snakker om det. Jeg ved som et faktum at hvis jeg skulle slå op med ham, ville jeg have det meget hårdt mentalt fordi at jeg ved at det ville tippe ham "over the edge", altså lige prikken på i'et. Jeg vil gerne slå op med ham fordi at jeg føler mig ikke okay med de responsibilities som bliver lagt på mig, altså at skulle trøste ham hver eneste gang han føler sig ked af det, tale til ham konstance, osv osv, jeg har det som om at det er overvældende at have ham som kæreste.
Det at jeg har de her tanker får mig til at have det af helvedes til fordi jeg tror at jeg er en dårlig person for at have lyst til at slå op for de grunde, og at jeg er selvisk. Jeg cille aldrig have modet til at fortælle ham de rigtige grunde til hvorfor jeg slår op med ham, men jeg ved at det er forkert at lyve om hvorfor jeg slår op..
Jeg har brug for hjælp om hvad jeg kan gøre for at ikke have al den skyldfølelse jeg har pga. min lyst til at slå op, hvad jeg skal gøre hvis han virkelig bliver 'tipped over the edge', og tips til både når jeg skal til at slå op med ham og til hvordan jeg kan sige det på den bedste måde muligt.
På forhånd tusind tak,
Cecilie.

Svar:
Hej Cecilie,
Dejligt at du bruger brevkassen flittigt
Jeg kan godt forstå, at du synes, det er rigtig svært at skulle slå op med din kæreste. Det gør det heller ikke nemmere når du ved, at han i forvejen har det dårligt, og at han nok vil blive ked af det, når du slår op med ham. Man skal dog aldrig være kærester med nogen, som man ikke har lyst til, og det er vigtigt at du lytter til dig selv, og ikke er i forholdet, når du ikke har lyst. Det må være svært altid at skulle lytte på hans problemer, og det er fuldt forståeligt, at det kan tage lysten fra dig til at være kærester med ham.
Du skriver, at du har rigtig dårlig samvittighed over, at ville slå op. Det er aldrig sjovt at gøre et andet menneske ked af det. At du har så dårlig samvittighed over at gøre ham ked af det, bekræfter bare, at du ikke er en dårlig person, men at du har en masse empati, og ønsker andre glade. Det skal du huske, så du ikke slår dig selv oveni hovedet og tænker, at du er en dårlig person, for det er ikke dit ansvar, at din kæreste er glad. Det er hans eget. Selvom din kærester bliver ked af det, når du slår op, så er det er jo heller ikke fair overfor ham, at han skal blive ved med at være i troen om, at I skal giftes og har en fremtid sammen, når du ved, at det ikke er det du ønsker.
Jeg synes derfor at du – både for din egen, men også for hans skyld, skal slå op snarest. Det gør det ikke bedre for nogen af jer at vente. Hvis du fx venter, til han er kommet over sin depression, vil frygten for at depressionen kommer tilbage, kunne være endnu en grund til at tøve med at slå op. Jeg synes derfor at du skal få samlet dig mod til at slå op.
Du skriver også, at du ønsker gode råd omkring at slå op på den rigtige måde. Jeg synes, du skal ringe op til ham på Skype (eller hvad I bruger), så I kan se hinanden, hvis dette er muligt. Og så synes jeg at du skal sige, at du det sidste stykke tid har følt, at du har fået mere venskabelige følelser for ham, og at du derfor ikke synes I skal være kærester mere. Du behøver ikke uddybe det yderligere og fortælle ham, at hans depression tager din lyst til at være i forholdet. At man ikke længere har ’kæreste følelser’ overfor den anden, er grund nok.
Du spørger også til, hvad du skal gøre hvis han bliver ’tipped over the edge’. Jeg synes det ville være rigtig fint, hvis du kan åbne muligheden for at I kan være venner, og at du, i lidt tid, stadig kan være tilgængelig for ham, hvis han har brug for at snakke. Jeg synes dog, at du lige så stille, skal gøre dig selv mindre og mindre tilgængelig for ham, så han ikke i samme omfang som nu, kan bruge dig til at læsse af på. Du skal lytte til dig selv, og tage afstand til ham, men for at jeres ’break up’ skal være så nænsomt for ham som muligt, vil det måske kunne gøre det lettere for ham, hvis han stadig ved, at han kan kontakte dig, hvis han er meget ked af det.
Mange hilsner
Christina.