Skyldfølelse

brevkassespørgsmål

Skyldfølelse

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 8 år 1 måned siden

Hej.

jeg har haft den her helt fantastiske smukke kæreste i lidt over et år. men for at være helt ærlig, tror jeg ikke altid jeg har været den bedste kæreste.

for 7-8 måneder siden, i starten af vores forhold, gik jeg nogengange ud med mine venner uden at fortælle hende det, ikke fordi vi tog langt væk eller gjorde noget særligt, vi gik faktisk bare ture og snakkede om stort og småt. Jeg kan ikke sige præcist hvorfor jeg gjorde det, for det ligner slet slet ikke mig. Måske fordi jeg ikke ville gøre hende ked af det, eller fordi jeg troede hun gjorde det samme? måske fordi alt det her var helt nyt for mig, og jeg vidste ikke hvad eller hvordan jeg skulle håndtere det? jeg ved det ikke.. men jeg fortryder det!

Jeg ved godt at det ikke er noget særligt, og min kæreste har sagt til mig uttallige gange at det er okay efter mine alt for mange undskyldninger.  men jeg er begyndt at have den her helt ufattelige skyldfølelse. Den kan dukke op når vi griner, eller når hun fortæller mig hvor højt hun elsker mig. Den er der hver eneste dag, og jeg kan ikke finde ud af hvorfor. om natten drømmer jeg at hun er sur på mig, eller slår op med mig af den ene eller anden grund. Jeg kan ikke finde ud af at komme videre selvom hun er, jeg har det simpelthen så dårligt med det jeg har gjort. jeg har helt cuttet forbindelsen med mine venner, for hver gang jeg ser dem, kommer skyldfølelsen og det er ikke til at bære.

jeg ber dig om din hjælp, da jeg ikke aner hvad jeg ellers skal gøre. Hvorfor kan jeg ikke slippe den her helt forfærdelige skyldfølelse, og lade det være en del af fortiden? jeg har prøvet ikke at snakke om det, og snakke meget om det, og lige meget hjalp det.

-H

Svar:

Hej med dig

Jeg kan fornemme i dit brev, at du er fyldt af en dårlig samvittighed, i forhold til din kæreste, der nager dig og ikke rigtig vil forsvinde igen. Det er meget forståeligt, at det gør dig ked af det og at du har svært ved at rumme det lige nu.

Du skal allerførst vide, at du bestemt ikke er den eneste, som har oplevet at gøre noget, som man senere fortryder. Og især i et forhold kan det være svært at undgå at såre hinanden ind imellem. Det lyder som om, du og din kæreste har talt om situationen og om din dårlige samvittighed, og det er en rigtig god ting. Det at kunne tale om også de svære ting, er noget som er med til at vise hinanden, at man vil hinanden. Og det lyder som om, I vil hinanden. Desværre har du svært ved at give slip på følelsen af at have været en dårlig kæreste. Og selv hvis din kæreste har tilgivet dig, så er det ikke altid let at acceptere, at man ikke synes om den kæreste, man har været. Du skal vide, at følelser ikke nødvendigvis stemmer overens med virkeligheden - du har sandsynligvis været en meget bedre kæreste, end du føler. Du har skrevet herind, hvilket bestemt er en måde at være en god kæreste på - at man handler på det, som man gerne vil gøre bedre. Og det at du tænker over, om du er en god kæreste viser mig, at du har omsorg for din kæreste og gerne vil gøre hende glad. Det er også en stor del af det at være en god kæreste. Men hvis du føler det modsatte, så er det godt at få taget hånd om det. For det kan være rigtig svært at gå rundt og slå sig selv i hovedet. Og du skal vide, at skyldfølelse er noget, som man ikke nødvendigvis 'bare' kommer over. Så det er helt okay og helt forståeligt, at du lige nu har svært ved at komme videre. Måske kunne det allerførste skridt for dig være at acceptere, at du af en eller anden grund sidder fast. Og det betyder, at der er noget, som ikke er blevet helt afsluttet indeni dig, i forhold til din skyldfølelse. Så det forstår jeg godt, at du bliver frustreret og har lyst til at slippe væk fra. Og få lagt det bag dig.

Men hvordan gør man så det? Lægger dine tanker og følelser fra sig og kommer videre? Det er der desværre ikke en generel opskrift på. Det kan afhænge af situationen og af hvem man er. Nogle har brug for at tale og tale indtil det er helt ude af kroppen. Eller skrive alle sine negative tanker ned et sted, hver gang de dukker op. Andre har brug for, i samarbejde med en professionel eller en god veninde/kæreste, at dykke dybere ned og ikke kun se på den enkelte situation, men på hvorfor skyldfølelsen mon egentlig er der, og hvad man i virkeligheden er bange for (at blive forladt, f.eks.). Andre igen har brug for at løbe eller danse det væk og lave positive ting, når skyldfølelsen kommer - for at vende humøret om. For nogle kan det være en hjælp at lave nogle ting sammen med kæresten og dermed skabe gode og positive oplevelser, så man prøver at bygge gode og positive minder op. Det vigtigste er selvfølgelig, at du kommer godt ovenpå igen, og det er dig selv, der bedst kan mærke, hvad der mon vil hjælpe dig bedst. På den måde føler du ikke, at noget skubber dig ud i noget, du ikke har lyst til. Sæt dig eventuelt et stille sted og mærk efter eller skriv fordele og ulemper ned på papir. Hvis du oplever, at det bliver ved og ved og intet kan vende det, så vil jeg anbefale dig at opsøge en læge eller en psykolog, som kan hjælpe dig godt videre. Det kan være en god ide, hvis man selv føler sig afmægtig og ikke synes at noget virker. Og så kan man få nogle værktøjer til hverdagen og til at komme ovenpå igen.

Jeg vil slutte af med at sende dig de varmeste tanker, og jeg håber at du har fået blod på tanden og har fået lidt mere mod på det hele. Du fortjener at kunne nyde og slappe af i jeres forhold og få skabt gode minder, som ikke alle er fyldt af dårlig samvittighed.

De bedste tanker fra Mai

Mais billede
Mai har svaret på dette spørgsmål