Skræmt over herrekroppen, eller usikker på min egen?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej, det hele hænger sådan sammen at jeg selvfølgelig er kommet til et sted hvor jeg gerne vil have sex, og har et par i tankerne som jeg overvejer, og ved de ville sige ja hviis jeg spurgte.. For mig er den første gang ikke noget direkte romantiskt.. så det behøver ikke være min kæreste, har det godt med det bare er en god ven:-) Men var så ude igår at bade med nogen af de drenge.. og selvom herrekroppen er spændende og alt det der, så er jeg vant til at se en mave uden hår på, et glat bryst, en trimmet og slank mave, generelt en ret "barnlig" krop, men nu når jeg kigger på drengenes kroppe er det et helt andet syn, ikke nødvendigvis dårligt, bare anderledes.. De har den der stribe med hår fra navlen ned i bukserne, har pæne sixpacks og super pæne og store arme, stemmen er dybere, har fået hår på brystet.. generelt meget mere mandlige at se på.. og tror altid jeg har forstillet mig at gøre det med en "dreng".. Jeg har så også et problem med min egen krop.. Jeg syntes selv jeg har en utroligt barnlig krop.. min mave er meget trænet og derfor super flad, som ikke gør den særlig feminin(i mne øjne er lidt fedt på maven og en flot naturlig talje meget pænere), mine lår er jeg ved at acceptere, men generelt er mine ben.. de kunne tilhøre en 8 årig i længden:-( Der er fucking appelsinhud på min røv, hvilket jeg altid troede man fik i overgangsalderen, men åbenbart ikke..:-( Min krop virker som om den stadig er under udvikling, og ikke er færdig.. og syntes ikke det er sjovt at smide tøjet foran nogen når jeg har det sådan.. Men stoler så meget på nogle af de drenge jeg kender at det ikke ville gøre noget.. Så jeg ved ikke helt om jeg syntes at herrekroppen er for skræmmende.. føler mig lidt forkert? Føler mig som den lille 4. klasses pige, som syntes nogle af de store drenge ser pæne ud.. den der med 'jeg vil godt men det er forkert', den følelse får jeg!

Svar:
Hej
Ud fra det du skriver, fornemmer jeg at du har mere end en problemstillinger i dit spørgsmål. Du skriver at du er klar til at have sex for første gang, at den mandelige krop kan være virke skræmmende og at du er usikker på din egen krop. Jeg fornemmer at det måske er usikkerheden på din egen krop, som fylder meste for dig lige nu og derfor er det der jeg vil starte. Senere kommer jeg ind på mandekroppen og det at have sex for første gang.
Du skriver at det virker som om din krop stadig er under udvikling og det tror jeg at du har ret i. Normalt siger man, at piger først er færdig med at udvikle sig fysisk ved en 17- 18 års alderen og er seksuel moden ved 16 års alderen. Derfor kan der sagtens nå at ske forandringer med din krop i løbet af de næste par år. De forandringer man som pige tit oplever, et at brysterne vokser og kan blive ømme, man kan få bredere hofter og få mere fedt på kroppen. Det kan f.eks. være på maven, som du godt kunne tænke dig. Det er også normalt i teenage-årene, at man ikke altid er helt tilfreds med den måde man ser ud på og som du selv skriver, kan man føle sig lidt forkert. En af grundene til det kan være, at det er i teenage-årene at vi som mennesker udvikler os mest. Det er her at vores krop forandre sig rigtig meget - fra barn til voksen som du selv skriver. Vores følelser og vores tanker om os selv, udvikler sig også rigtig meget i den periode af vores liv. Piger får flere hormoner i kroppen og det kan være med til at give humørsvingninger, ens selvværd kan køre op og ned og man er måske generel usikker på sin egen udvikling. Nogle vil være tykkere, andre vil være tyndere, nogle vil være højre mens andre ønsker at de var lavere. Det er lidt det samme som med hår frisure, hvor de der har krøller gerne vil have glat hår og de der har glat hår ofte gerne vil have krøller. Så det er helt normalt at du har det svært med din egen krop og til tider, måske, føle at du ser forkert ud. Hvis du snakker med nogle af dine veninder, har de garanteret haft nogle af de samme tanker.
Du nævner at du har appelsinhud på balderne og det kan jeg godt forstå du syntes er irriterende. Appelsinhud kan komme i alle aldre og det er noget stort set alle piger syntes er svært. Tit kommer appelsinhud, fordi vi har noget der hedder et bindevæv, som ligger under vores hud og den kan være ujævn. Det betyder at vores fedtvæv kan blive skubbet op mod huden og se ujævn ud, ligesom appelsinskrald - det er derfor det hedder appelsinhud. Nogle af de ting du kan prøve at gøre for at komme af med det eller mindske appelsinhuden, det kan være at dyrke motion med fokus på balderne, eller prøve dybdegående massage der hvor du har appelsinhud. Det får blodet til at strømme gennem stedet, og kan på den måske hjælpe. Der er mange piger, der aldrig kommer helt af med deres appelsinhud, fordi det er noget piger generelt har nemt ved at få. Det kan også være genetisk, så hvis din mor f.eks. har appelsinhud, kan det også være grunden til at du har fået det.
Du skriver at herrekroppen skræmmer dig på grund af den udvikling der er fra dreng til det mere mandlige udseende. Det kunne godt lyde til, at de drenge du skriver om, er længere fremme i deres kropslige udvikling, end du føler dig lige nu. Når drenge kommer i puberteten og bliver ældre er det normalt at de får mere synlig kropsbehåring, deres stemme bliver mørkere og deres muskler bliver mere synlige. Ved nogle drenge er det mere tydeligt end ved andre. Det virker til at du har et godt billede af hvad der sker med drenges krop, gennem den beskrivelse du selv kommer med i dit spørgsmål. Derfor kan det også være at du med tiden, når du bruger tid sammen med dine venner, får det bedre med deres kroppe og på den måde kan komme til at finde det mandelige udseende attraktivt. Du skriver også om, at du er klar til at have sex for første gang og det lyder til at du er rimelig afklaret med tanken. Alligevel får jeg en fornemmelse af, at du måske ikke helt er afklaret om hvornår og med hvem du skal have sex første gange. Det er naturligt at der opstår mange tanker og spørgsmål i forbindelse med sex. Det kan sætte en masse følelser i gang og også have indflydelse på ens egen selvtillid og selvopfattelse. Det kan være, hvis du ikke føler dig helt klar, fordi du er usikker på din egen krop eller drengekroppen skræmmer dig, at du kan overveje at udskyde din første gang lidt, til du føler sig helt klar. På den måde har du tid til at lære din egen krop bedre at kende og på samme tid måske læse om eller se på billederne af den mandlige krop, så den ikke virker helt så skræmmende. Måske nogle af dine veninder har nogle erfaringer eller oplevelser med drenge og drengekroppen, som de så kan fortælle dig om. Du kan måske også tale med nogle dine drenge-venner om emnet. På den måde kan det være, at deres kroppe ikke virker nær så skræmmende.
Jeg håber du kan bruge mine svar og held og lykke med din første gang.
Mvh. Ditte