Skal.... Skal ikke....
brevkassespørgsmål af
Caroline
15 år
Hej brevkasse. Har aldrig skrevet ind til en brevkasse før. Men føler lidt at jeg står i en situation hvor jeg virkelig kunne bruge det.
En af mine meget gode venner og jeg, har snakket om at prøve nogle seksuelle ting sammen (Blowjob osv)
Han vil slikke min fisse (Ved ikke hvordan jeg skal formulere det ellers...), og jeg skal give et blowjob. Det har jeg det helt fint med.
Men sex, er klart noget helt andet. Og det har vi bestemt også snakket en del om. Men er i tvivl, burde jeg vente til jeg får en kæreste (Efter som han ikke er min kæreste) eller om det er en ligegyldig ting.
Jeg er snart 16, og han er kun 14.

Svar:
Hej med dig
Tusind tak for dit brev.
Det er meget normalt at man begynder at være nysgerrig på forskellige seksuelle ting når man er på jeres alder, og det kan være rigtig fint at prøve noget forskelligt sammen med en man er tryg ved. Det behøver som sådan ikke være en kæreste, men det kan, som i dit tilfælde, også være en god ven. Det er bare vigtigt at være opmærksom på at det måske kan have en betydning for jeres venskab bagefter - men det lyder til at I har snakket en del om det, så måske I også har snakket om hvad der skal ske bagefter?
Det du beskriver der (blowjob og slikke fisse) betegnes som oral sex. Det vil sige sex med munden. Det er rigtig fint at du har tænkt over at du ikke ønsker at have "rigtig" sex endnu, og der er ingen grund til at skynde sig med det. De fleste vil foretrækker at have deres "første gang" med en kæreste, fordi sex er en meget intim ting. Man kommer helt tæt på hinanden, og det er vigtigt at man føler sig helt tryg. Det gør man også ved oralsex, selvom det er på en lidt anden måde. For mange vil den "rigtige" sex føles mere overvældende, og det er vigtigt at mærke efter om ens grænser er blevet overtrådt. Det er også vigtigt at I begge to er opmærksomme på jeres grænser hvis I vælger at have oral sex, sådan at I begge to har en god oplevelse. Det er altid okay at sige fra, hvis man pludselig skifter mening - det er også en god idé at blive helt enige om at man gerne må sige fra inden man går igang, sådan at der ikke sker misforståelser.
Det lyder til at I har gjort jer en masse tanker om det her, og jeg tænker ikke at der er noget galt i at I går på opdagelse i seksualiteten med hinanden. Du skriver at der er forskel på jeres alder, og jeg tænker at du måske hentyder til den såkaldte buksemyndighed. Der står i lovgivningen at personer over 15 år ikke må have sex med personer under 15 år, men den lovgivning er skabt for at beskytte børn mod at blive udnyttet af en voksen. Det betyder at man i praksis aldrig vil straffe hvis begge personer er gået med til den seksuelle aktvitet og hvis begge parter er nogenlund jævnaldrende. Eksempelvis vil man ikke blive straffet hvis man som 15 årig har sex med en 14 årig, hvis den 14 årige har givet sit samtykke (har sagt ja). Det er bare vigtigt at man respekterer hinanden og også mærker efter hvad ens grænser er.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og ellers er du velkommen til at skrive igen.
Venlig Hilsen
Signe