skal, skal ikke??
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej.
Jeg skriver herind, da jeg er meget forvirret omkring min eks kæreste og min nuværende kæreste.
Jeg var sammen med min eks kæreste i lige knap 3 år. Han bor på Sjælland og jeg i Jylland. Han slog op for omkring 1,5 år siden. Siden da er jeg blevet kærester med en anden, som jeg har været med i 1 år.
Jeg føler mig som en idiot. Jeg drømmer og tænker på min eks kæreste somme tider.  Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre? Jeg elsker min nuværende kæreste, måske mere end min forrige.  men min eks og jeg havde noget specielt, det er i hvert fald det jeg føler. Også selvom vi begge er kommet videre. Jeg føler at jeg ikke fik "afsluttet" det vi havde for halvandet år siden ordentligt, selvom han kom hjem til mig for at snakke det igennem. Han lavede et løfte om at vi skulle ses igen når vi begge var kommet ovenpå..
Men jer sidder jeg, meget sent. Hvilket ikke er første gang, og tænker på hvad han laver og prøver at huske hans ansigt. Men det er som om alle vores oplevelser er forsvundet og det kun er små stykker tilbage?
Dog vil jeg påpege at jeg er lykkelig lige nu sammen med min kæreste. Der er bare den lille ting der gnaver i mig...
Så mit spørgsmål til dig er om jeg burde skrive til ham og få det afsluttet ordentligt, eller hvad jeg skal gøre?
Håber at I har det perfekte svar, for føler mig som en dårlig kæreste når jeg tænker på min eks kæreste.
Tak for hjælpen!

Svar:
Kære 18 årige pige.
Jeg synes bestemt ikke, at du er en dårlig kæreste, fordi du stadig tænker på din ekskæreste. Tværtimod, så tror jeg, at det er ret almindeligt, at tænke på de personer, som har betydet noget særligt for én i en periode af ens liv. Det kan være en veninde, man ikke ser længere eller en kæreste, man ikke længere er sammen med. Hvis man har haft et rigtig godt venskab eller kæresteforhold, så er det menneskeligt, at tænke på personen. Jeg tror især, personen kan fylde meget i tankerne, hvis det er en person, som man har været meget glad for eller været sammen med i en længere periode.
Du fortæller, at du og din eks, har været kærester lige knap 3 år og derfor er dine tanker helt normale. Samtidig, påpeger du, at du er lykkelig sammen med din nuværende kæreste, så hvis jeg var dig - ville jeg prøve at ændre mine tanker lidt. Hvis du begynder at tænke mere på, hvad der gør dig glad sammen med din kæreste, hvor dejlig han er, at være sammen med eller noget helt tredje, tror jeg tankerne om din eks vil forsvinde mere og mere.
Til sidst i dit brev, spørger du om, om du skal kontakte din ekskæreste, for at få jeres forhold ordentligt afsluttet. Det synes jeg ikke du skal - jeg tror det er meget bedre at du får afsluttet forholdet i dit eget hoved. Eksempelvis ved at lade tankene fylde mindre, ved at ændre dit fokus lidt (som jeg også skrev om ovenover). Måske kan det også hjælpe dig, at snakke med en veninde eller din kæreste om, om de også har oplevet det, som du oplever lige nu? Altså, at blive ved at tænke på personer, som ikke længere er en del af deres liv? Det tror jeg de fleste mennesker kender til og jeg synes egentlig det siger noget godt om, hvordan du er. At de mennesker, du er sammen med betyder meget for dig, og at det tager tid at komme videre (sandsynligvis fordi du har følt noget godt og varmt for dem). Det er nemlig meget værd at du er i stand til at få gode følelser for andre mennesker.
Jeg håber du kan bruge mit svar og jeg tror allerede du er godt på vej videre sammen med din kæreste.
Mange sommerhilsner Signe