Skal jeg sige fra?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
kære brevkasse.
jeg har nogen problemer.
Her på det sidste er mit liv bare gået ned af bakke, det går dårligere og dårligere i skole, jeg " drikker" altid i weekenderne og jeg ryger nogen gange, jeg kan ikke sige "nej" til mine venner når de sprøger " hey vil du ikke med i weekenden" det er ikke fordi de presser mig, jeg kan bare ikke klare at vide de er ude uden mig. Jeg har det altid dårligt med mig selv, jeg føler jeg er for " tyk" eller grim... men jeg har det bare dårligt, og hvad skal jeg gøre med skolen? Og med mine venner?

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan forstå på dig, at du ikke helt føler, at du har det så godt med dig selv og hvordan det hele er lige nu. Det er rigtig fint, at du skriver, for det viser, at du er villig til at gøre noget, så du kan blive mere tilfreds og få det bedre. Jeg håber, at jeg kan hjælpe dig med at få en afklaring på, hvad du skal gøre.
Du spørger, hvad du skal gøre med skolen og med dine venner. Med hensyn til skolen kan jeg godt se, at det er ikke er så rart, hvis det går dårligt. Det er ofte sådan, at udefrakommende ting kan have en indflydelse på skolen. For eksempel skriver du, at du fester meget og at du ikke har det så godt med dig selv og dette kan ofte have en indflydelse på skolen. Det kan for eksempel gøre, at man ikke kan koncentrere sig så meget, fordi man har mange ting i hovedet. Mit råd vil være at tage det som det kommer, men selvfølgelig forsøge at følge så godt med som muligt og få lavet dine afleveringer. Hvis der er nogle ting, du har svært ved, kan du måske spørge dine forældre, en veninde eller en lærer om hjælp.
Med hensyn til dine venner kan jeg godt forstå, at det er svært at sige nej. Jeg synes, at det er rigtig dejligt, at du har nogle venner, der ikke presser dig til noget, du ikke har lyst til. Du skriver, at selvom de ikke presser dig, er det alligevel svært at sige nej, fordi du ikke kan lide, at de er sammen uden dig. Det kan jeg godt forstå, for når ens venner oplever noget uden en, kan man ofte føle sig udenfor. Mit råd vil være at gøre op med dig selv, om du egentlig har lyst til at tage med til fest eller om du egentlig hellere vil blive hjemme. Hvis du bliver hjemme og dine venner tager til fest, er det selvfølgelig muligt, at du vil føle dig udenfor. Men hvis i går i skole sammen og dine venner har oplevet noget i weekenden, er jeg sikker på, at de fortæller dig det og selvom man kan føle sig udenfor, fordi man ikke var der, kan det også være sjovt og hyggeligt at høre om alligevel. Du skriver også, at du drikker hver weekend og ryger nogle gange. Jeg synes, at det lyder som om, at du synes, at det er for meget og det synes jeg, at du skal gøre op med dig selv, om du har lyst eller ikke har lyst. Hvis du er bange for at være udenfor, fordi du hellere vil blive hjemme end at drikke, kan du jo prøve at tage med til fest uden at drikke eller uden at drikke så meget. Hvis du ikke har lyst til at ryge, er det også helt i orden at sige nej til det. Du skriver, at dine venner ikke presser dig, så det har de det sikkert fint med.
Jeg kan forstå, at du ofte har det dårligt med dig selv og tænker, at du er for tyk eller grim. Det er meget normalt og især i din alder, fordi der sker så mange ændringer med puberteten. Jeg kunne forestille mig, at du stiller store krav til dig selv og det kan godt gøre, at man kommer til at stresse over nogle unødvendige ting. Hvis man hele tiden tænker, at man ikke er god nok, kan det være svært at overbevise sig selv om, at man rent faktisk er god nok. Det er det samme med skolen. Hvis man tænker, at man altid skal have topkarakterer, kan det virke som et nederlag, hvis man kun får en middel karakter, selvom det jo egentlig er en god karakter.
Du skal vide, at det er helt normalt at have de her tanker om sig selv og være i tvivl om, hvad man skal gøre i din alder. Det er noget, de fleste unge kæmper med, det med ikke at være god nok. Der sker så mange ændringer og man skal lige finde ud af, hvor man selv passer ind og hvad man selv interesserer sig for. Det er ikke noget, du skal finde ud af nu og her, men det er noget, der kommer med tiden og gør, at det ikke længere er så svært for eksempel at sige nej, fordi man ved, hvad man selv vil.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar.
Med venlig hilsen Signe.