Skal jeg sige det til ham!?
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej
Jeg er forelsket i en dreng.
Min veninde kom hen til mig og så sagde hun at Nicolai (ham jeg kan lide) Kunne lide hende, får det har han sagt til hende. Jeg syntes det er lidt mærkeligt eller grænseoverskridende bare at sige til en person "jeg er forelsket i dig" Da jeg ikke lige er kæreste typen. Jeg siger så til min veninde at jeg godt kan lide ham, så skrev hun til ham at hun ikke ville have de blev kærester, fordi hun havde en veninde der kunne lide ham. Han spurgte så hvem det var men jeg ville ikke have han skulle vide det fordi jeg jo vidste han kunne lide en anden. Min veninde havde spurgt ham hvad han syntes om mig så sagde han at jeg var "sød, lækker og dejlig" det er jeg jo rigtig glad får at høre, men aligevel ved jeg at han kan lide hende. Jeg spurgte så min veninde nogle dage efter om hende og nicolai var blevet kærester hvis jeg ikke kunne lide ham så sagde hun " Ja det var vi nok". Så fik jeg lidt dårlig samvittighed, fordi jeg på en måde "ødelægger" deres forhold. (det skal siges hun er lidt en player og snaver med MANGE) så hun vil nok også svigte ham. Hun syntes at jeg skal sige det til ham, og han skriver også til hende at han syntes personen skal sige det til ham. Jeg tænker bare at det ikke nytter noget når han kan lide hende. Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan forstå, at du er blevet forelsket i ham her Nicolai. Det kan være super dejligt at være forelsket og det synes jeg, at du skal nyde og måske prøve at få forelskelsen til at komme længere og få sagt, hvad du føler.
Det lyder til, at det største problem ved den her forelskelse er, at du er bange for, at han er vild med din veninde. Det kan jeg godt forstå må være svært. Men du skal huske på, at din veninde afviste ham, så du skal ikke være nervøs for, at der kan blive noget mellem de to, hvis du og ham skulle finde ud af, at I skal være mere end venner. Udover det så er det at være forelsket mange forskellige ting. Det kan være noget, der varer i årevis og man kan ikke gå en dag uden at tænke på den person, man er forelsket i. Men det kan også være noget, der er midlertidigt og det kan endda i nogle tilfælde kun vare få dage. I jeres alder er det helt normalt at få mange små forelskelser og endda være forelsket i flere af dem, man går i klasse med. Det kan være, at det er sådan en "lille" forelskelse, Nicolai har haft hos din veninde. Derfor vil der ikke være noget i vejen med, at du skulle begynde at være mere sammen med ham, for så vil han sikkert slet ikke tænke på din veninde længere men kun tænke på dig. Nogle gange kan man også blive forelsket i en person, som man ikke har set som en mulighed for at blive kærester med og derfor ikke har bemærket denne person. Du skriver, at du ikke er kærestetypen og det kan være, at han ikke har tænkt på dig på den måde før, fordi han har en fornemmelse af, at du ikke gider at være kæreste med nogen. Så er det, at man kan gøre ham opmærksom på en og opmærksom på, at du godt kan være en type, som man bliver kærester med. Jeg kan godt forstå, at du synes, at det er grænseoverskridende at sige til ham, at du er forelsket i ham, så jeg vil prøve at give dig nogle råd til, hvad du ellers kan gøre.
En ting du kan gøre er at forsøge at begynde at skrive med ham. Så kan du komme med nogle bemærkninger i dine beskeder, hvor han kan få en fornemmelse af, at du godt kan lide ham. Det kan være at skrive "hej flotte" eller bare at sørge for at have en samtale kørende, hvor du kan spørge ind til hans dag og sådan nogle ting. Hvis du har lyst, kan du også spørge ham, om I skal mødes en dag efter skole og lave noget sammen. Du ved også allerede, at han har skrevet til din veninde, at han synes, at du er sød, lækker og dejlig, så hvis du har mod på det, kan du spørge ham ind til det og sige, at din veninde for fortalt det til dig. Det lyder til, at din veninde er rigtig sød og tænker på, at du ikke skal være ked af det, hvis hun for eksempel var blevet kærester med ham. Så det lyder ikke til, at hun ville have noget imod, at du fortalte ham, at du godt ved, hvad han har skrevet til hende. Man kunne også forestille sig, at han godt kan regne ud, at din veninde vil sige det videre til dig, så det kan være, at han gerne vil have, at du skal vide, at han synes om dig. Jeg synes heller ikke, at du skal have dårlig samvittighed over for din veninde. Det lyder ikke til, at hun har været så vild med ham, for så ville hun have sagt noget til dig og så ville hun heller ikke spørge ham om, hvad han synes om dig. Men jeg synes, at det er en god ide, at hun hele tiden ved, hvordan du har det med ham og om du skriver eller snakker mere med ham, så hun ikke kommer til at føle sig udenfor. Det kan også være rigtig rart at have en at snakke med det om, som også kan komme med råd til, hvordan du kan svare ham eller hvad I kan lave sammen.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar og ønsker dig held og lykke.
Med venlig hilsen Signe M.