Skal jeg give slip?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej Cyberhus!
Min bedste veninde og jeg har gået i skole i 7 år. Vi blev bedsteveninder i 5. klasse. Men efter sommerferien har hun dessvære skiftet skole. Jeg har altid kunne fortælle hende (næsten) alt. Da hun sagde at hun skulle flytte skole loved vi hinanden at ses, mindst hver dag! Men det holdte bare ikke. Pga. nogle (private) ting der er sket i mit liv. har vi aldrig rigtig sovet hos hinanden eller været hjemme hos hinanden. Men vi har tit gået i byen sammen, det er så hyggeligt! Jeg nyder at være sammen med hende.
Efter hun er flyttet skole har vi set hinanden to gange!! Begge gange har jeg spurgt hende. Og det er jeg lidt træt af. Hun har aldrig rigtig sms´et til mig, og når jeg sms´er til hende, er det sjældent hun svare (sådan har det været siden 5. klasse!). Hun er ikke så god til at snakke om føelser, så det er altså noget vi ikke gør, for det sgu svært bare lige at være hende der starter.
Jeg er træt af at jeg altid skal tage intativet til at vi skal ses, hvorfor kan hun ikke sms´e til mig eller spørger om jeg har lyst til at tage i byen og kigge på lækkert tøj! De sidste gange vi har været sammen kan jeg se hun elsker det og jeg elsker det ligesåmetget!
Skal jeg give hende plads? Skal jeg give slip?
Hilsen Den Forvirrede

Svar:
Hej Forvirrede
Jeg kan godt forstå din situation, og at du er meget forvirret. Det er et svært valg at skulle træffe, når man skal vælge, om man skal holde ved eller give slip. Især når det er en, man har kendt længe, ligesom du har med din bedste veninde. Men i løbet af vores liv møder vi mange skønne mennesker, og desværre er det ikke dem alle, vi kan holde kontakten med hele livet. Og nogle gange sker det, at man glider fra hinanden. Det kan blandt andet ske, fordi man får nye interesser, flytter, eller at der sker noget andet i ens liv. Så dermed er det sagt, at du ikke skal have det dårligt, hvis du vælger at give slip.
Men umiddelbart tænker jeg, at det bedste, du kan gøre, er at være ærlig overfor din veninde. Du kan fortælle hende, at du er ked af, hun aldrig tager initiativ. Og at du synes, det er svært at holde kontakten med hende, når hun ikke altid svarer på dine sms'er. Du kan også spørge ind til, om der er en grund til, hun ikke svarer eller tager initiativ. Måske er hun bange for, du vil afvise hende, hvis hun spørger, om I skal lave noget sammen. Eller måske har hun bare rigtig travlt med den nye skole, hun er startet på. Det kan også være, der er noget, hun er ked af, og at det er derfor, hun er dårlig til at få svaret. Du skriver godt nok, I har svært ved at snakke om følelser og sådan, men måske vil hun blive glad, hvis du tager initiativ til følelsessnakken og spørger ind til, om hun er ok. Nogle mennesker holder sig tilbage, når det gælder følelser. Og derfor vil de helst spørges, i stedet for at de selv skal sige, at der er noget, de er kede af. Det kan også være, det viser sig, at din veninde rigtig gerne vil snakke om følelser, men at hun har troet, at du ikke gad snakke om dem. Så du kan prøve at give det et forsøg.
Jeg synes også, du skal være ærlig overfor din veninde og fortælle, at du nyder hendes selskab. Det vil hun helt sikkert blive glad for at høre. I den forbindelse kan du spørge, om hun har det på samme måde. Og i kan på den måde komme ind på snakken om, om jeres venskab skal fortsætte. Du kan fortælle, at du ikke ved, om jeres venskab kan fortsætte, hvis det bliver ved med at være, som det er nu. Hvis du har svært ved at tage snakken med hende og fortælle hende om dine følelser ansigt til ansigt, kan du eventuelt prøve at skrive et brev til hende. Nogle gange er det lettere, og så har du også god tid til at tænke over, hvad du vil skrive. Og samtidig har din veninde også mulighed for at tænke over det, du har skrevet, inden hun svarer.
Men i sidste ende er det dig selv og din mavefornemmelse, der må afgøre det. Vil du kunne undvære hende i dit liv? For at finde ud af det, kan du prøve at lade være med at tage kontakt til hende i et stykke tid og se, hvordan det føles. Måske kommer du til at savne hende meget. Eller måske finder du ud af, at du faktisk klarer dig fint nok uden hende. Hvis du lader være med at tage kontakt til hende i et stykke tid, kan du jo også se, om hun tager kontakt til dig i løbet af den tid. Hvis hun ikke gør, er det måske på tide at give slip. For det er hårdt at lægge så meget energi i venskabet, når man ikke føler, det er gengældt. Men hvis hun tager kontakt til dig i løbet af den tid, er det måske et tegn på, at du skal holde fast i jeres venskab. Og så må prøve at acceptere, at hun ikke altid er lige god til at skrive og svare.
Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig, og at I får snakket det igennem og finder en løsning på det hele. Og ellers må du endelig huske på, at det er okay at give slip. Du skal ikke blive ved med at kæmpe, hvis du ikke får noget igen. Men samtidig er det rigtig flot af dig at prøve at holde kontakten.
De bedste hilsner fra Ditte