Skal jeg give op?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej. Jeg er en pige på 17 år, som her den 31 oktober har været sammen med min kæreste i 1 år. Det var lidt svært til at starte med fordi han bor i Midtjylland og jeg på fyn. Mig og min kæreste har er lige stort temperament, så hvis en af os siger noget forkert så skal der ikke særlig meget til før at der kommer en kæmpe ligegyldig diskussion. Til at starte med var han rigtig glad. Han behandlede mig som en prinsesse skrev godmorgen og godnat. Skrev til mig dagen lang og ringede altid om aftenen, og ville gøre ALT for at vi besøgte hinanden. Men lige inden sommerferien skete der noget, han havde pludselig mistet sine følelser for mig og i stedet for at snakke om det svinede vi hinanden til. vi fandt ud af det et par dage efter os kom sammen igen. Men han er blevet rigtig rigtig underlig. Jeg føler slet ikke at han vil mig, jeg føler lidt at han bare bliver for ikke at såre mig. Nogen gange går der ekstremt lang tid inden han svare mig. Og han snakner aldrig om at ses mere, min søster bor i jylland, så når vi har ferie ses vi. Men ikke engang hele ferien kan han ses mere. Hans snapchat er begyndt at være fyldt med piger og normalt måtte jeg have hans kode til facebook, men det måtte jeg så pludselig ikke mere. Hans eks kæreste som bor oppe hvor han bor, skrev og sagde at han havde været mig utro et par gange, og det har fået mig til at tvivle ekstremt meget på ham. Men nu ved jeg jo også at hans ens hader både ham og mig, så kunne ikke se hvorfor at hun skulle hjælpe. Men det jeg egentlig vil have svar på er, om jeg bare skal give op, eller skal jeg kæmpe og håbe på at han måske en dag bliver den samme. Jeg er så meget i tvivl og jeg er overhovedet ikke sikker på hvordan jeg skal gøre tingene. Jeg håber du kan hjælpe mig.

Svar:
Kære du.
Jeg kan godt forstå, du er begyndt at tvivle på din kæreste og på jeres forhold, når du beskriver, hvordan jeres forhold har ændret sig med tiden. Det er svært for mig, at fortælle dig om du skal blive sammen med din kæreste eller ej. Det kan kun du finde svaret på. Til gengæld vil jeg forsøge, at komme med mine bud på, hvad du kan gøre for at komme godt videre. Jeg tror det allervigtigste for dig, er at mærke rigtig godt efter. Hvis du mærker godt efter - kan din mavefornemmelse måske give dig et prej om i hvilke retning du skal? Hvis man er i tvivl om noget, kan ens mave nogle gange hjælpe en på vej. Får du fx en god og varm følelse i maven når du tænker på ham? Kan du stadig mærke glæden og forelskelsen, eller er det mere tvivl, usikkerhed eller tristhed du mærker?
Jeg bider lidt mærke i, at du skriver, at han har mistet sine følelser for dig. Er det noget han har fortalt dig direkte eller mere noget, du føler? Uanset hvad, skal du passe godt på dig selv, for ingen fortjener, at være i et forhold, hvor der ikke er omsorg, opmærksomhed og kærlighed. Når du mærker, at han ikke rigtig vil dig og føler, at han kun bliver hos dig, for ikke at såre dig - så kan bekymringerne let komme til at slide dig lidt op. Derfor, tror jeg det er vigtigt, at du mærker godt efter, om du tror, at jeres forhold kan ændre sig til noget godt igen eller ej?
Det er helt almindeligt, at de fleste forhold bliver "lidt hverdagskedelige". Altså, at forholdet ændrer sig lidt med tiden fra den første stormende forelskelse til lettere forelskelse, fascination, beundring og kærlighed. Men der er forskel på det og så på de bekymringer du går med lige nu. Det, at du ikke længere må have koden til hans facebook, billederne fra snapchat, ventetiden på SMS'erne og "rygterne" om, at han har været dig utro er alle aspekter, som er med til at gøre dig mere usikker på ham. Sådan usikkerhed og tvivl er ikke godt for noget forhold, så hvis du vælger at give forholdet endnu et forsøg - er det vigtigt, at I får en snak om det. Det er en nødvendighed, hvis I skal blive et glad kærestepar igen (hvis det er den vej du vil gå).
Det må ikke kun være surt arbejde at være i et kæresteforhold. Du er "kun" 17 år og har stadig resten af din ungdom foran dig. De fleste, har flere forskellige kærester i løbet af deres teenageliv, og det er helt naturligt at prøve lidt af hvert. Derfor, synes jeg du skal lave en vægtning af, hvor meget glæde og hvor mange bekymringer du har dig. Et kæresteforhold består af begge dele, man skal overvejende bestå af alt det gode.
Held og lykke med at træffe den rigtige beslutning for dig. Jeg tror du er godt på vej.
Med venlig hilsen, Signe.