Skal jeg droppe min veninde?

brevkassespørgsmål

Skal jeg droppe min veninde?

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

En af min bedste veninder, Ida, har brugt meget tid sammen med min anden bedste veninde, Julie, og det har kun været de to, der har været sammen, hvilket har irriteret mig og mange andre. Jeg har fortalt dem, at mig og min anden veninde, Nanna, føler os ignorerede, fordi det plejede at være os fire, og Julie hørte rent faktisk efter. Altså, hun undskyld, og sagde, at det var ikke meningen, og så har hun prøvet at være mere sammen med os andre, hvor imod at Ida stadig er blevet ved Julie. Mig og Ida snakker(eller rent faktisk skriver vi, efter som hun hele tiden er sammen med Julie og derfor ikke har tid til at snakke med mig) om meget dybe ting. Hendes dybeste hemmeligheder er kun mig, der kender til. Men jeg har jo dårligt snakket med hende, og hvis jeg skulle noget med hende, har det været fordi, Julie ikke kunne, og derfor har jeg været et andet valg, og det irriterer mig. Når jeg så har prøvet at lave aftaler, så orker hun det ikke, når det kommer til stykket, fordi hun måske allerede har været inde i byen, eller hvis jeg vil have hende med på stranden, så har hun lige været der dagen før med Julie, og så orker hun det ikke med mig, selvom vi havde aftalt det lang tid før, hun gjorde med Julie. Nu er jeg kommet frem til det punkt, at jeg gider ikke at blive såret mere, jeg gider ikke være et andet valg, jeg føler mig udnyttet, jeg føler, at hun er ligeglad med mig, selvom jeg altid har været der for hende, da hun havde det svært. Så jeg fortalte hende det, og vi kom op og skændtes, og hun er meget svag psykisk, og derfor er hun altså rigtig ked af det nu. Jeg går i klasse med hende, og jeg har ikke snakket med hende i en uge, og det er faktisk ret hårdt ikke at have snakket med ens bedste veninde i en uge, selvom jeg ikke snakkede med hende ret meget i forvejen. Men jeg overvejer virkelig bare at droppe hende helt. Selvom jeg kommer til at få det så dårligt, og det kommer til at være svært.. Men overdriver jeg?

Svar:

Hej med dig.

Sikke en omgang med de veninder. Det lyder som om, du er i en rigtig svær situation, og jeg kan godt forstå at du er i tvivl om, hvad du skal gøre. Jeg synes bestemt ikke, at du overdriver. Det med veninder kan være rigtig svært, fordi de betyder så meget for en, og derfor let kan skuffe og såre en. Det er klart, at du tænker meget på det.

Ud fra det du fortæller kan jeg forstå, at du er rigtig skuffet over dine veninder – især Ida.
Jeg kan godt forstå, at du har svært ved at acceptere, at I ikke ses så tit og at hun pludselig prioriterer anderledes. Men sådan er det i mange venskaber – det skifter lidt i perioder, hvem man mest snakker med. Er det ikke bedre at tale lidt med hende af og til end at skippe hende helt og blive frygtelig uvenner med hende? Tænk, hvis det bare er for en periode og I finder hinanden igen..

Du skriver, at du har prøvet at tale med hende om det, og at det ikke har ændret jeres forhold til det bedre. Jeg kan godt forstå, at du tænker tanken at droppe hende helt, men jeg tror det bliver uendeligt svært og hårdt. Hvad med at se tiden an, og se hvad der sker? Måske indser hun med tiden, hvor meget hun savner dig og I falder tilbage i det gamle mønster – måske bliver det helt naturligt for dig at tale mere med de andre piger og måske vil du egentligt hellere tale med dem.  Jeg tror helt bestemt det løser sig med tiden..

Jeg håber, det hele løser sig og at I forbliver veninder
Mange hilsner
Simone