skal jeg blive?
brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Hej cyberhus...
Jeg en mand på 22 år. Der har været sammen med min kæreste i 1.5år ca
Jeg er begyndt at tvivle på om jeg stadig elsker hende og har lyst til at være sammen med hende.
Hun er sådan set en fantastisk pige. Som elsker mig, føler jeg.
Hun gør intet forkert på nogen måde...
På det seneste er jeg begyndt at tænke på andre piger. Og har lyst til at være sammen med andre.
Jeg er en flot mand, har ikke svært ved at "score" i byen, har aldrig været min kæreste utro. Jeg frygter at det kommer til at ske.
Har ikke lyst til at såre hende, derfor har jeg ikke slået op med hende, da jeg på en underlig måde stadig elsker hende.  Måske mere som ven end kæreste efterhånden.
Desuden er hun begyndt at tage på, sådan så hun ikke ud da jeg mødte hende. Det ikke meget, men er selv kræsne på området
Har sagt det til hende på en pæn måde, men hun nærmest ignorer det.
Hun har lige frem sagt, hun ikke vil ændre sig for nogen...
Jeg går hele tiden og tænker på en måde at sige at jeg ikke vil mere, men slår tanken væk, og lader som intet
Jeg vil vædde med hun kan mærke, at jeg tænker sådan her, men at hun ikke er sikker.
Jeg kan næsten ikke tænke på andet, og det gør mig meget ked af det.
Har ikke lyst til at have sex med hende og hun presser på.
Vil næsten ikke engang kysse hende.
Jeg føler personligt det slut, men har ikke lyst til at såre hende...
Har før hen været meget kold omkring dette, når det kom til mig selv og altid været en smule egoistisk.
Men denne gang er det sgu svært.  Da jeg holder af pigen.
Venlig hilsen en ked af det mand.

Svar:
Kære du,
Jeg kan godt forstå din forvirring omkring dine ændrede følelser til din kæreste og jeg kan sagtens følge dig i, at du ikke har lyst til at såre hende. Du skriver, at du ikke har lyst til at såre din kæreste, fordi du holder af hende og derfor synes jeg bestemt ikke, at du virker egoistisk. Tværtimod viser du tegn på respekt, ved at overveje situationen så nøje, som du gør det. Samtidig er det også betænksomt af dig, at skrive herind, for at nogle råd, inden du tager en beslutning, så der ikke er tale om hastværk.
Kærlighed går op og ned - og kærlighed kan være en meget svær målestok. Derfor kan det også være meget svært at vide, hvornår et forhold er rigtigt og hvornår det ikke er rigtigt længere og ved at tage sin afslutning. Et forhold behøver ikke være slut, fordi en fyr, synes andre piger er pæne eller tiltrækkende. Det tror jeg ligger til menneskets natur - altså at kigge efter det andet køn, også selvom vedkommende er ganske tilfreds i sit forhold. Men selvfølgelig er det en hårdfin balance, for hvis dine tanker om de andre piger fylder meget i dit hoved eller mere end følelserne for din kæreste, er det godt, at du er på vagt.
Jeg synes det lyder lidt som om, dine følelser for din kæreste ikke længere er der. Dét, at du fortæller, at du aldrig har været din kæreste utro, men at du frygter det, synes jeg godt kan være tegn på, at dine følelser er ændrede. Samtidig fortæller du, at du ikke længere har lyst til at have sex med hende og næsten heller ikke har lyst til at kysse hende. Det er ikke tegn, man bør have i et forhold, med mindre - der er noget konkret i vejen, som man kan finde en løsning på. Det lyder ikke til, at du har noget bestemt at sætte fingeren på? Når du har de følelser, som du har nu, så risikerer du, at såre hende endnu mere, ved ikke at sige noget eller lade som ingenting.
Jeg forstår sagtens det er svært for sig at fortælle om dine følelser, men din kæreste fortjener også at kende sandheden. Hvis du kommer frem til, at du kun har venskabelige følelser for hende, så vil det (som du sikkert allerede ved) være mest ordentligt at fortælle hende det. Dén tanke, kan måske hjælpe dig med at få tingene sagt. Du kan også prøve at forestille dig den omvendte situation, hvor det er din kæreste, som har de følelser som du har nu. Måske du kan tænke over, om du helst ville leve i uvidenhed eller have ren besked? Det kan måske hjælpe dig med, at se det rigtige svar for dig eller få sat dine følelser mere i perspektiv? Hvis du stadig er i tvivl eller har brug for yderligere afklaring, så kan chatrådgivningen her i Cyberhus måske også være en god hjælp for dig? Her sidder voksne klar til at hjælpe dig endnu mere på vej til at få overblik over dine følelser.
Til sidst, vil jeg sige, at det er helt naturligt, at du stadig holder af hende, selvom du ikke har de samme følelser for hende længere. I har kendt hinanden længe og derfor er det helt almindeligt, at du stadig føler noget for hende, også selvom det måske ikke længere skal være jer. Hvis det ikke ender med at blive jer, så tror jeg tiden kan hjælpe jer begge godt videre og måske kan I bevare et godt venskab, hvis I ønsker det? Uanset, om du vælger at give jeres forhold en chance mere eller vælger at afslutte det nu, så tror jeg på - du har viljen til at komme godt videre.
De bedste hilsner, Signe.