Sige farvel til en dreng
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Jeg har virkelig brug for hjælp,... Jeg er 15 år, sidste år den.10/10 2014 blev jeg kærester med en dreng der hed M, han var virkelig sød, og vildt romantisk, og vi har haft sex sammen og han gav mig alt hvad han kunne, men så efter jul begyndte vores forhold at glide fra hinanden, og vi begyndte at tvivle på hinanden... Også en mandag i februar, blev en der hedder Ingeborg venner med M.. IB har hadet mig siden hun mødte mig og hun skal altid kalde mig grimme ting og gør nar af mig. Og de blev lige pludselig meget gode venner... I den mandag var åbentbart en meget speciel dag for ham for hans øjne lyste som han havde fundet sin nye kærelighed... Og det var som om at kigge på ham lige i det han fald for mig.. Og der besluttede jeg mig at kæmpe for ham, så jeg gjorde ekstra meget, kæmpede endnu hårdere for vores forholdmen så hen af ugen fortalte M hende alle hans hemmeligheder også nogen jeg slet ikke kendte til... Og jeg blev mere og mere såret men jeg kæmpede videre også om torsdagen i den uge, sagde jeg til ham at enten så vælger du mig eller du vælger hende!. Og han kunne ikke svare mig på det han sagde han måtte tænke over det. Så om fredagen kom han ikke i skole. Så efter skolen købte jeg en bamse og noget af hans yndlings slik, også cyklede jeg hjem til ham. Vi sad og snakkede i en times tid, også sagde han at han vælger IB.. Han slog op med mig:'( så måtte jeg igennem en uge hvor jeg skulle se ham, og det gad jeg bare ikke,, jeg kom om mandagen og så IB og M snakke sammen jeg var ved at bryde helt sammen, men så kom min bedste veninde og sagde Henriette han er et fjols som ikke kan se dine verdiger. Og jeg synes hun havde ret,, men så om tirsdagen, der kom hun hen og spurgte om jeg var okay, (IB), og hun kunne godt forstå jeg var ked af det.. (Hun håbede på det for samme dag tirsdag sagde hun til hendes veninde at hun ville droppe M, så i teoraten gjorde hun det kun for at såre mig, og ødelægge mig og M's forhold)) og jeg var ødelagt... Men så om torsdagen kom lille M kravlende tilbage og jeg aner ikke hvor mange gange han sagde undskyld.. Også tilgav jeg ham eller det troede han jeg var og er stadig sur over det, så 3 uger efter vi var kommet sammen igen,(han skrev stadig lidt sammen med Ingeborg og fortalte hende alt hvad der skette i vores forhold og alle andre af hans hemmeligheder)) og jeg var mega meget i tvivl stadig om han havde følelser for hende stadig, og om han kunne finde på at slå op med mig igen,, og det ville jeg ikke lade ske.. Så jeg valgte at sige stop for jeg kunne bare ikke mere... Han var så ked af det og ærligt så var jeg egentlig ikke, fordet var som om at jeg godt vidste inderst inde at han skal videre og det samme skal jeg,, jeg skal ud og prøve ting af.. Men han blev ved med at køre på mig at det var en fejl at vi er perfekte for hinanden at vi elsker hinanden, jeg ved jeg elsker ham, men som hvad aner jeg ikke.. Men der gik 3 uger og han fik mig igen,, han fik vent min mening han fik vent mig, han respekterede ikke min beslutning.. Det var hans ord mod mit.. Og han blev ved og ved og til sidst gav jeg op... Vi blev kærester igen, og jeg var begyndt at tage lidt til fester og sådan lidt forskelligt, min første fest kom ugen efter vi blev kærester igen,,,, det var vildt sjovt og jeg drak lidt mere end jeg egentlig burde, men jeg hyggede mig og havde det sjovt. Og alle tog hjem kl 1 jeg skulle først hjem kl 2 så jeg hjalp Mathias fra min klasse med at ryde op(det blev holdt hjemme ved ham og hans forældre var ikke hjemme) og Ø fra min klasse havde drukket for meget så jeg fik ham ud på toilettet og fik skrevet til hans forældre at han sov her hos Mathias.. Og mig og mathias fik rundt og pjattede og sang i vi havde også fået lidt meget og drikke, og da vi var færdige gik vi ind på hans værelse og redte sengen til ham og Ø også kildede jeg Mathias og han kilde mig igen og vi hyggede os, og jeg var så tæt på at kysse ham. Men det blev ikke til noget så jeg tog hjem efter vi havde fået Ø i seng..
Og jeg var med til næsten alle de fester der kom hen af vejen.. Og jeg var stadig kærester med M.. Da vi nåede sidste skoledag op til sommerferien,. Var der en slags farvel fest til dem der skulle på efterskole,, jeg var sammen med min klasse og sådan noget og vi hyggede os,.. Også havde jeg fået ret meget at drikke(men jeg spillede mest) også min rigtig gode ven S, vi var meget sammen, og han sagde de sødeste ting at jeg virkelig var smuk og han holde meget af mig, og han ville gøre alt for mig... Og jeg var ikke sikker jeg har mange fejl men han blev ved med at sige at han tar mig som jeg er.. Og jeg sagde men jeg har så mange fejl så mange problemer.. Også kyssede han mig for at få mig til at være stille.. Og jeg kyssede igen og det gjorde vi hele aftenen, og da vi så skulle hjem, gik jeg sammen med S og mark-min bedste ven. Og mark vidste vi havde kysset men han vidste ikke hvor mange gange, også sagde mark at jeg bare skulle cykle hjem, for at jeg ikke kyssede mere med S,, men da mark var gået fra S, der cyklede jeg hen til han hus og han kom hen også kyssede vi en times tid, og han lovede han ikke ville glemme den aften, men desværre gjorde han.. Og jeg gik også hjem til M dagen efter og fortalte ham hvad der var sket.. Og det var mærkeligt for jeg fortalte at jeg havde drukket lidt, og vi kyssede et par gange, men han blev ikke sur og heller ik ked af det.. Han sagde bare okay og gik.. Hvis det var mig havde jeg råbt og skriget og grædt og jeg ved ikke hvad... Men han sagde bare okay og der var ikke mere i det. Og hele sommerferien var han ikke særlig sød mod mig nogle gange når jeg var sammen med ham snærede han hele tiden eller ignorere mig som om jeg var helt usynlig.. Og sommetider kalde mig grimme ting. Og vi diskuterede konstant.. Det var weekenden inde vi skulle i skole igen, fredag kom jeg hjem fra M og sagde til min mor,, jeg gør det forbi med M jeg kan ikke det her mere.. Og min mor var stolt af mig at jeg endelig sige fra. Også om lørdagen skulle vi havde vængefest, og jeg drak og drak mest af alt fordi jeg vidste jeg skulle gøre noget tage et stort valg. For jeg vidste hvis jeg gjorde det forbi, så for jeg ham ikke tilbage jeg tar ham ikke tilbage.. Og om søndagen havde jeg vildt mange tømmermænd.. Og jeg bad ham om  at komme ud til mig, og det gjorde han, og jeg valgte at sige stop nu mens legen er god... Han forstod ikke mit valg.. Og den første uge kom han ikke i skole, enten kunne han ikke se mig i øjne, ellers ved jeg det ikke, men jeg fandt ud af at han var gået ned eller sådan noget....Fordi han ikke var sammen med mig. Han havde slået sin væg i stykke hans hånd var smadret, og jeg fik skyldfølelse, og jeg blev mere og mere trækket ind Til ham igen, og det var forfærdeligt.. Også kom der en halfest, og selvfølgelig skulle jeg med til den,, men M skulle også med til den, vi blev enige om at prøve at fungere som venner så vi ville lave en forfest sammen,, men det blev kun mig og M og nogle af hans storebrors venner der Kom, så mig og M drak sammen, men så kyssede han mig igen og igen, og jeg sagde stop, så vi måtte tage hen til festen for nu gad jeg ikke det pjat mere. Da jeg kommer der hen går jeg rundt og siger Hej, S og mark stod og dansede og jeg gik hen til dem, så kom S' KÆRESTE N og hendes veninde C og deres ven Martin. De var vildt søde.. Men S burde være min ikke nanas... Når men jeg dansede med dem, og ham Martin lagde hele tiden an på mig men hver gang ham gjorde det kom M, og fjernede mig,, da kl blev omkring 12 var mikkel taget hjem.Og endelig kunne flirte med Martin vi stod og kyssede snavede, og det var vildt romantisk. Da festen var slut kl 1 så gik vi ud og jeg skrev til M tak fordi du sagde farvel(han gik bare uden at sige farvel) også skrev jeg til ham at jeg havde kysset med en fyr. Også kom han hurtigt op til hallen for at sige farvel(eller måske bare for at sikre sig jeg var alene) :-/ men så fulgte mig og N og S og mark vi fulgte M hjem, og jeg gik med S og mark. Og N og M snakkede samme og sagde at det er helt forbi mellem jer to du må komme videre, ja Henriette er skøn men hun er altså ikke den eneste pige.. M gad ikke at snakke med hende mere fordi hun blev ved med at sige til ham at vi ikke kunne være sammen mere... Også kommer han op til mig, og tar min hånd og spørg hvad ham jeg kyssede med hed, og hvorfor jeg kyssede med ham, og jeg sagde at jeg havde lyst til at udforske og se mig omkring kysse snave med lidt forskellige,, også spurgte han om jeg kun kyssede med ham også sagde jeg nej jeg snavede også med ham, og slap han min hånd og blev mega sur. Også sagde jeg til N det her vil jeg ikke mig og N tog hjem til mark og S og mark fulgte M hen til nogle venner, mig og N snakkede lidt sammen og hyggede os, og da de tog drenge kom hjem, så spiste vi is og hyggede os,, jeg sad inde på marks værelse sammen med S og N og mark var sammen inde i stuen, pludseligt er der en der bliver ved med at ringe til mig og S og mark, og det var M, han stod uden foran marks hus grædende fordi han vil have mig tilbage, og han blev ved med at ringe og skriver, han skrev hele tiden til mig at hvis jeg ikke kom ud til ham så ville han begå selvmord. Også gad jeg det ikke mere, for nu begyndte han er såre mig,,, så jeg ringere til han mor og bad hende om at komme og hente ham. Og han blev til sidste gik jeg ind i stuen og sagde til N grædende at M står ude foran døren og han gider ikke at gå før han har set mig, N gik ud og sagde til ham at han var nød til at forsvinde...Men han blev ved og ved, til sidst kom jeg ud til ham, jeg gav ham en krammer og sagde at jeg elsker ham stadig men han er nød til at respektere vi er venner også blev han sur og prøvede at gå sin vej. Og jeg nærmest råbte ind i hovedet på ham at hvis han gjorde mere skade på sig selv blev beg rasende og ville ham ikke mere.... Om søndagen skulle jeg mødes med S, Martin og C og N. Det var vildt hyggeligt mig og Martin kyssede igen, det var dejligt jeg kunne godt få følelser for ham(men i løbet af ugen droppede han mig.).  Og om aftenen til søndag skrev IB til mig, jeg fik den største sviner ever, jeg var et lille barn som kun går rundt og skader andre, såre alle, alle hader dig igen kan lide dig Henriette, du er en dum forkælet unge som tror du kan alt.. Og den kørte og kørte også skrev jeg til M,, gider du at stoppe din pige for hun sviner mig til! Han skrev til hende, men det stoppede hende ikke, og IB skrev kun til mig fordi M havde fortalt hende alt åbentbart.. Alt gik fra hinanden den dag.. og jeg kunne ikke se ham i øjnene,, ikke engang hans øjne kunne få mig tilbage,,, jeg var skuffet og faktisk ret så ligeglad med hvad han fortog sig.. Da vi nåede en måned hen, blev vi venner igen og vi kyssede lidt her og der, nogle gange havde sex, (så han fik mig igen, også selv om jeg blev ved med at holde på et nej) vi nåede til næste halfest, jeg havde for en gang skyld gjordt noget ud af mig selv... Alle drengene fik kigget godt på mig, også jeg vil nu også sige at jeg fik flirtet en del på nær M var med og holde øje med mig for nu hvor vi er ved at få gang i vores forhold igen skulle vi jo nødig ødelægge det... Og jeg gik ud i sådan et ryger om der er, og stod sammen med en der hedder K han er ret lækker og han behøves ikke at gå ret mange gange rundt om mig for at få nogle kys. Har kysset og snavet med ham før og det var vidunderligt kunne godt tænke mig det igen men det blev ikke til noget, den eneste jeg kyssede til festen var M :-/ vi er stadig sammen nu,, men han såre mig stadig hele tiden og han kaldte mig tyk her den anden dag og jeg er på ingen måde tyk, og han sagde det ikke for sjov,.. Men hvad skal jeg gøre?? Jeg ser ham i hemmelighed for min mor vil ikke have jeg ser ham,, men hvis jeg nu kunne holde det ind til jeg går ud af 9 (går i 9 nu) (skal i 10'ende bagefter) om jeg måske for muligheden for at komme lidt væk?? Jeg ved det ikke skal jeg slå op med ham nu, jeg er aldrig kommet af med min tvivl og jeg føler mig presset til at være sammen med ham,, hvad skal jeg dog gøre??
Please HJÆLP MIG!?

Svar:
Hej du
Jeg kan sagtens fornemme det dilemma, som du står i. Det er tydeligt at du er i tvivl om, hvad du lige skal gøre nu, hvor du er sammen med en fyr, som du egentlig er gået fra nogle gange, fordi han ikke behandlede dig på en måde, som du synes om. Det er en situation, som kan sætte mange tanker igang, hvilket det også lyder til at det har gjort hos dig. Og det er helt naturligt. For kærlighed og forhold er ikke en snorlige vej - man vil møde bump og forhindringer. Spørgsmålet er så bare, hvor mange bump, man skal acceptere på vejen.
Forhold kan, som sagt, gå op og ned. Der findes ikke par, som ikke kæmper med et eller andet. Så det at have misforståelser og konflikter er ikke unormalt. Når man skal få et forhold til at fungere, så må man kæmpe for det. For pludselig er man to vidt forskellige mennesker, med hver sin måde at gøre tingene på, som skal blive enige. Og det kan give mange skænderier og irritationer. For at få løst tingene på en god måde er det vigtigt, at man kan tale sammen om det hele. At man kan mødes og sætte god tid af til at fortælle, hvad man tænker og føler og få fundet en løsning sammen. For nogle kræver det få snakke og for andre kræver det rigtig mange snakke, før man kender hinanden og har fået lært hinandens grænser og tankemåder at kende. Det handler ikke om, om man passer ordentligt sammen eller ikke - men hvordan man er indrettet som personer.
I dit brev spørger du, hvad du skal gøre ved den situation, du står i lige nu - hvor du ikke ved, om du skal slå op eller ikke. Det er helt forståeligt, at du føler dig i vildrede og søger et svar. Desværre er det sådan, at det er dig selv, som i sidste ende skal tage en beslutning - selvom det kan være svært og hårdt. Mit råd til dig vil derfor være, at du bruger noget tid på at overveje fordelene og ulemperne ved at blive sammen med M. Du kan evt. skrive dem ned på et stykke papir eller på din mobil. Der vil altid være en del fordel og en del ulemper - sådan er det naturligt, at det er i et forhold. Bagefter kan du så mærke godt efter, hvad din mavefornemmelse siger. Ofte kan man godt mærke, hvad man hælder til, hvis man tager sig tid til det. Du kan overveje, om du VIL snakkene med M for at finde ud af, om I kan samarbejde - eller om det ikke er den bedste løsning for dig. Et godt forhold handler nemlig meget om, at man VIL det. Vil man, så kæmper man helhjertet - og vil man ikke, så bliver det halvhjertet og uengageret.
Jeg vil anbefale dig at finde en at snakke med, i den proces, som du står i. Selvom det kun er dig, der kan tage valget, så kan du søge tanker og inspiration til din beslutning - ligesom du har gjort her. Det kan være en utrolig rar støtte at have en, som man kan ringe eller skrive til, både med gode og svære tanker. Så har du en veninde, kan du indvie hende i situationen - ellers er du også velkommen til at logge på vores chat, hvis du en dag føler behov for helt anonymt at snakke med en rådgiver. Hvadend du vælger, så husk på, at sammen er man stærkere - så din byrde kan blive lettere, hvis du får hjælp til at bære den.
Her til sidst vil jeg ønsker dig alt det bedste i din beslutning. Jeg håber, du er blevet inspireret og at det har sat tanker igang hos dig om, hvad det næste skridt kan være. Held og lykke til dig på din vej.
De bedste tanker fra Mai