FOR selvsikker?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej brevkasse! Jeg er en pige som har boet i plejefamilier og på opholdssteder siden jeg var 2 år. Jeg har skiftet fra det ene sted til det andet så mange gange at jeg tror jeg på en måde har vennet mig til det. Altså til at være "den nye". Nu er det så sådan at jeg aldrig har manglet selvtillid, jeg har altid været den første der ture svarer pædagogerne igen, gået i 1000-farvet tøj, og vil jeg gå en dag uden make-up, så gør jeg bare det. Jeg siger præcis hvad jeg tænker. "Problemet" er bare, at jeg måske til tider er lidt FOR selvsikker, og det kan godt skræmme folk lidt tror jeg, og det gør mig lidt ked af det, for jeg vil jo gerne have venner, men i min iver efter at få det, skræmmer jeg blot folk væk. Men jeg har heller ikke lyst til at spille en anden end den jeg er. Der ud over har jeg virkelig svært ved at sidde stille, og det er tit et problem. Jeg har en aftale om at jeg om aftenen skal sidde til aftensmaden i 15 minuter, og så må jeg gerne gå. De andre skal sidde der til alle er færdige med at spise, hvilket godt kan tage 30 minuter. I min (spical)skole går det heller ikke så godt fordi at jeg ikke kan sidde stille. Det eneste fag jeg aldrig får skæld ud i er idræt, for der skal vi bevæge os og det elsker jeg. Men i dansk matematik engelsk og tysk får jeg bare ALTID skæld ud fordi jeg larmer og forstyrre og ikke kan sidde stille. Jeg forsøger at koncentrere mig det gør jeg altså virkelig men det er bare så svært fordi alt indeni min krop hopper og danser. Jeg har en ærtepose jeg kan pille ved og jeg sidder på en kuglepude fra Protac og dyrker meget motion i fritiden (bokser, løber, spiller tennis, og en gang imellem fitnesscenter) og det hjælper lidt men jeg får stadig meget skæld ud. min lære siger at jeg "giver hende grå hår og tinitus". Jeg er så ked af jeg ikke kan sidde stille for jeg prøver altså men min krop kan bare ikke være i ro hele tiden. hvad skal jeg gøre??

Svar:
Hej med dig
Jeg vil lige starte med at sige, at jeg syntes det er rigtig flot at du bare tør være dig selv, og det skal du endelig blive ved med.
Som jeg læser det du skriver, så har du 2 spørgsmål og dem vil jeg prøve at svare på hver for sig.
1 - Du spørger om du er for selvsikker, og det vil jeg da ikke mene du er. På nogen mennesker kan det godt virke lidt skræmmende hvis de møder en person, der som dig bare har fuld fart på, ikke er genert og siger det de tænker. Der hvor jeg måske tror at folk bliver lidt skræmt er hvis de ting du bare siger ligeud, er noget der gør dem ked af det, eller virker som om du ikke kan lide dem. Det kan godt være at du bare siger det du mener, men måske opfatter de det på en anden måde, og det kan måske skræmme dem.
Så jeg tror ikke du er for selvsikker, men du skal måske tænke over om det er alting du behøver at svare på.
2 - Du skriver at du går i en specialskole, men at du tit får skæld ud fordi du ikke kan sidde/tie stille.
Du skriver at alting hopper og danser i dig, men at du bare ikke kan sidde stille mere, og så er det at du begynder at larme, være ukoncentreret osv. Jeg vil komme med nogen forslag til hvad du kan gøre, så det måske bliver en mere behagelig oplevelse for dig at være i skolen, for det er da ikke sjovt at få at vide at man giver sin lærer grå hår.
Hvis ikke allerede du har prøvet det, så kunne du snakke med din lærer om hvordan det føles inde i din krop. Du kunne forklare hende at det ikke er fordi du ikke vil sidde stille, men at du simpelthen ikke kan. Derefter kunne du komme med nogen forslag til hvordan du kunne komme af med denne trang til at være urolig. Du skriver at du er glad for at bevæge dig, så jeg tænker at det måske kunne være noget med at du stille forlader klassen og løber en tur rundt på skolen eller noget i den stil. Hvis dette kunne få dig til at falde til ro, ville det måske være en hjælp både for dig selv og læreren. Dette var bare et forslag, men du virker til at have meget godt styr på hvad du har lyst til og hvad der hjælper, så jeg vil tro at du sagtens selv kan finde på mange flere forslag.
Du kunne eventuelt også snakke med dine forældre, og hvis i kunne finde på noget så du kunne komme af med denne summen i kroppen i skoletiden, så kunne de tage en snak med læreren.
Håber at svaret kan bruges, ellers er du velkommen til at logge på vores chat hvor der sidder nogle dygtige voksne klar til at svare på dine spørgsmål.
Med venlig hilsen
David