Scene stil?
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hey Cyberhus. Jeg har i et stykke tid overvejet at blive/begynde at være scene. Men er ret bange for at jeg skal blive drillet og irreteret i skolen, da det er "anderledes" end så mange andre stile. Er også lidt genert for at sige det til min mor at jeg vil have ny hår stil, og tøj. Specielt meget da jeg aldrig har gået så meget op i mode/tøj/udseende. Så, hvordan er det bedste måde at komme igang? Hvad skal jeg gøre i skolen? osv. Takker :)

Svar:
Hejsa
Det lyder rigtig spændende med den nye stil, som du overvejer. Jeg synes, det er godt at høre, at du har lyst til at gå med det tøj, som du synes, er pænt og ikke bare gør som de andre. Det kræver styrke og mod :) Husk, der er ikke nogen stil, der er mere rigtig end de andre. Nogle kan bedst lide emo, andre er mere til en poppet eller rocket stil. Det er vigtigt, at man går i det tøj, som man synes om og føler sig bedst tilpas i.
Jeg kan godt forstå, at du er lidt nervøs for, hvordan andre vil reagere på din nye stil. Mit forslag vil være, at du skifter stil lidt efter lidt. Ved at skifte din stil langsomt, kan det være, at dem i din klasse ikke rigtig lægger mærke til, at du pludselig har fået ny stil, fordi de langsomt vænner sig til at se dig med det på.
Du skriver, at du aldrig rigtig har interesseret dig for mode og dit udseende, men det er meget naturligt, at man begynder at interessere sig for den slags, når man bliver ældre og ens mor ikke finder tøj frem til én længere. Men derfor kan det jo stadig være svært at få sagt det til ens mor.
En idé kunne være, at lufte din tøjsmag overfor din mor, når du fx kigger i reklamer, når I ser en film eller ser en på gaden med scene stilen - fortæl hende, at du synes, det er fedt "Ej, hvor ser han bare sej ud" eller "Fede bukser, den stil kan jeg godt li'". På den måde får du sagt til hende, hvad du kan li, og hvad du kunne tænke dig. Så næste gang i skal ud at købe tøj - eller du selv har købt noget, bliver hun ikke så overrasket over det, som du faktisk kan li.
Nogle gange kan det selvfølgelig godt være svært at skille sig ud fra mængden og være anderledes. Men det kan jo være, at nogle i din omgangskreds går med de samme tanker, men ikke har turde springe ud i det. Det kan også være, at der er nogle, der synes, det er så fedt, at de selv får lyst til at få lidt den samme stil.
Jeg håber, at mit svar kunne hjælpe dig.
Venlig hilsen
Simone