Samtale med lærer om forelskelse
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hejsa brevkasse
Jeg har skrevet til jer nogle gange før, og elsker simpelthen jeres brevkasse, så jeg kommer lige med er dilemma her:
Jeg er havnet i dette dilemma, hvor min psykolog, som jeg har gået til i over et år nu, har spurgt mig, om jeg ikke kunne tænke mig at få den lærer, som jeg er ulykkelig forelsket i med til en samtale. Det skal lige siges, at jeg sidset år før sommerferien, fortalte ham, at jeg havde følelser for ham. Det foreslog min psykolog, og jeg gik med til det, da jeg troede det ville hjælpe mig. Men det har det ikke.. Hver dag vokser forelskelsen. Jeg tænker på ham hele tiden, har før i tiden skåret meget i mig selv, haft selvmordstanker, taget sovepiller, da jeg ikke kunne sove, det kan jeg stadig ikke, men jeg holder en pause fra pillerne. Jeg græder stadig tit over ham. Han har udløst to panikanfald hos mig (jeg har socialfobi) og den ene af gangene, gik jeg hulkende hjem fra skole, jeg kunne ikke stoppe med at græde, kunne ikke få vejet, havde hjertebanken og jeg var svimmel... Tanken om ham slår mig ihjel inden i.. Tanken om, at han er ált det jeg áldrig kan få, men ált det jeg ønsker.. Den gør mig dybt ulykkelig..
Men problemet er, at jeg simpelthen ikke ved, hvad jeg tænker om dette. Jeg vil rigtig gerne have ham med til psykolog, da jeg gerne vil have ham til at forstå alvoren i denne forelskelne, men jeg er rigtig bange for hans reaktioner.. Jeg er bange for, at han efterfølgende beder mig om, at holde mig væk, komme mig over ham, og få ham ud af tankerne. Eller hvis han nu slet ikke vil med til samtale, eller jeg skaber problmer ham.. Han er trods alt gift og har børn, og jeg ønsker ham intet ondt, eller at skabe problemer for ham..
Men hvad synes i om dette? Jeg er klar over at i måske ikke ved hvad i skal gøre ved det, men jeg er så forvirret, bange og frustreret.. Jeg ved sket ikke hvad jeg skal gøre af mig selv. Jeg har bare brug for nogle positive sider ved det, og måske nogle negative.. Min psykolog har tænkt sig at ringe til ham i september måned, da jeg allerede har sagt ja til det, men jeg kan stadig nå at sige fra. Hvad er jeres tanker om Dette?
kh mig

Svar:
Hej med dig,
Hvor er det dejligt at høre, at du kan bruge vores brevkasse!
Jeg kan godt forstå, at det er en meget svær beslutning af træffe for dig. Det lyder til, at du gør dig rigtig mange gode og refleksive tanker omkring det og det er virkelig sejt! Det kan ofte være svært at vide hvad der er det bedste at gøre i en situation som man står midt i - for det kan være svært at overskue problemstillingen og samtidig lytte til sine egne behov. Jeg synes derfor det er rigtig godt at du har skrevet ind, så du måske kan få nogle gode råd til hvordan du kan få bestemt om du skal have din lærer med til samtalen.
Det er rigtig godt, at du tager dine følelser seriøst og har taget imod hjælp fra en psykolog til at komme over den smertefulde forelskelse som du er ramt af. Forelskelser kan virkelig overtage hele ens verden og alle ens tanker. Man kan næsten føle sig besat. Jeg kan fornemme på det du skriver i dit brev, at du har det rigtig svært ved at være forelsket i din lærer, som du ved ikke nogensinde kan blive din. Du lyder som en rigtig sej og stærk pige, der er fornuftig og ansvarlig og det kan du være rigtig stolt af!
Det kræver meget mod at fortælle et andet menneske at man er forelsket i dem og særligt når det er ens lærer. Jeg synes det var rigtig sejt gået af dig, at du tog dig mod til at fortælle ham det, for at se om det kunne hjælpe dig over din forelskelse. Det er rigtig ærgerligt, at det ikke hjalp, men jeg synes stadig du skal huske dig selv på hvor modig en pige du er. Du har i den grad fortjent at blive lykkelig og få det bedre!
Du efterspørger i dit brev både positive og negativ sider ved dit dilemma og det vil jeg prøve at give dig her.
Jeg kan sagtens følge dig i, at du på den ene side tænker det kan hjælpe at have ham med til samtalen fordi han så måske forstår alvoren i forelskelsen, men på den anden side er bange for hvordan han vil reagere. Andres reaktion kan man aldrig vide sig sikker på og derfor er det også at man kan blive så nervøs og bange hvis man skal snakke med dem om noget vigtigt. Husk på, at din psykolog jo er med i samtalen og kan hjælpe med at formidle hvad det hele drejer sig om. Din psykolog kan sikre, at det bliver fortalt på den bedste måde og kan samtidig også hjælpe dig igennem samtalen uanset hvordan din lærer reagerer. Det er en god støtte at have. Du kan evt. tage en snak med din psykolog om dine tanker om alt det her og snakke med hende/ham om, om der er nogle ting din han/hun skal være opmærksom på eller hjælpe ekstra meget med til. Det er også godt for din psykolog at vide hvordan du har det med det og hvad du tænker om det.
I forhold til om det kan ødelægge noget for hans privatliv, så kan jeg sagtens forstå du kan tænke sådan. Det viser mig at du er en betænksom, hensynsfuld og sød pige! Jeg synes dog du skal huske på, at han også har mulighed for at sige fra. Jeg er sikker på, at han nok selv kan sørge for, at det hele nok skal gå selvom han tager med til samtalen. Han er sikkert også interesseret i at det skal blive løst på en god måde for alle.
Alt i alt synes jeg, at det kunne være en god ide at sige ja til samtalen med din lærer og psykolog fordi det kunne være en god måde at få talt tingene igennem på. På den måde kan din lærer måske også bedre forstå hvad du går igennem og måske kan i derudfra finde en god løsning på problemet. Men det er vigtigt, at du også har det godt med det. Jeg kan ikke beslutte noget på dine vegne, men jeg kan give dig mine tanker og det er det jeg her har gjort.
En måde at få lidt mere overblik på dine egne tanker om det er at skrive dem ned. Måske kan du lave en liste med positive ting ved at snakke med ham om det og en liste med negative ting ved at snakke med ham om det. Nogle gange kan det hjælpe hvis man ser alle tankerne skrevet ned på papir, fordi de kan være svære at overskue i hovedet. Jeg tror det kan være en god måde for dig at få styr på hvordan du egentlig har det med det. Du kan eventuelt også tage denne seddel med til din psykolog og så kan I sammen gennemgå de forskellige tanker omkring det. Det er en god måde at forberede sig på.
Husk altid på, at du er en stærk, modig og sej pige, der kan klare alt hvad du møder på din vej. Man lærer meget om sig selv når man går igennem det du går igennem lige nu. Så selvom det er en svær situation og det er noget du virkelig kæmper med, så husk dig selv på, at du kommer styrket ud på den anden side!
Jeg vil ønske dig ALT det bedste og håber du kan bruge mit svar!
De bedste hilsner Astrid