Samme køn.
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej!
Jeg er nået den alder hvor piger normalt begynder at interresere sig drenge og kærlighed. Jeg har altid haft det fint med drenge og har nemt kunne snakke med dem. Jeg har da også haft en kæreste. Jeg har en knoglesygdom der gør at min krop og "sind" har udviklet sig hurtigere end jeg rigtig er. Dvs at mit modenhedsniveau svarer til en på 16. Derfor har det der med drenge været der længe.
Men. Her på det sidste har jeg ikke rigtig været tiltrukket af drenge. Jeg gider ikke snakke om dem og jeg bliver en smule frastød af pik. Jeg "tænder" ikke rigtig på det.
Jeg er derimod blevet mere interreseret i piger. Tænder mere på piger end drenge. Men jeg har aldrig haft noget med en pige.
Mit spørgsmål er om jeg måske er lesbisk? Hvordan ved jeg det? Og er jeg for ung til at vide det?
Jeg har ikke turde snakke med nogen om det fordi jeg er bange for at blive stemplet.
Knus P.

Svar:
Hej!
Jeg kan godt forstå, at det er noget, der fylder meget i dine tanker, og det er rigtig fint, at du skriver herind for at snakke lidt om det.
Det er svært at svare på om du er lesbisk - måske er du. Det er kun dig selv der kan finde ud af det - og jeg kan godt forstå at det er svært at finde ud af. Det er meget naturligt at blive nysgerrig på sig selv og sin seksualitet og mange unge oplever at være tiltrukket af sit eget køn i en periode. Det kan sagtens bare være en fase i din ungdom, hvor du er i tvivl og bliver nysgerrig og interesseret i piger. Men det kan selvfølgelig også være at du er lesbisk.
Jeg kan godt forstå, at du godt kunne tænke dig at vide det nu, men der er næsten ikke andet for end at du må give dig tid, og mærke efter med dig selv. Hvis du bliver ved at være i tvivl, kan du måske engang prøve at være sammen med en anden pige, og se hvordan det er, og om det føles mere rigtigt end at være sammen med en dreng. Du er ikke nødvendigvis for ung - der er mange der tidligt i deres liv, ved at de er til samme køn. Men det kan som sagt også bare være en periode, som på et tidspunkt går over. Lige nu lyder det til at det er lidt nyt for dig og at du er meget i tvivl. Hvis du er til piger, så skal der nok komme et tidspunkt, hvor du ikke længere er i tvivl om det, men hvor det føles som det rigtige for dig. Så længe du stadig er i tvivl, og ikke rigtig ved hvad du er til, er du nødt til bare at give det tid, og mærke efter hvad der føles rigtigt for dig.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Med venlig hilsen Janni