Søsterproblem
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej
Jeg er en 17-årig pige, som gik på efterskole sidste år. Min tvillingesøster gjorde det samme, men det var ikke samme efterskole. I løbet af det skoleår holdt vi nogle fester sammen, og det var rigtig fedt. Jeg lærte nogle af hendes veninder at kende, og hun gjorde det samme med mine. Men så blev jeg inviteret til en af mine efterskoleveninders fødseldag, hvor min søster også var velkommen til at tage med. Vi kom begge med til festen, og det var meget sjovt, bortset fra at hun gjorde nogle ting, som jeg blev ked af og egentlig på en måde ødelage mit humør til den fest. Nu er jeg igen blevet inviteret til en fest hos en fra efterskolen, og det var jeg rigtig glad for, indtil jeg fandt ud af, at hun åbenbart også skulle med.
Mit spørgsmål er følgende: kan jeg være bekendt at sige til hende, at jeg gerne vil have, at hun ikke tager med til festen, da de andre sådan set ikke er nogen, hun har gået i skole med hele det sidste år?
Med venlig hilsen en fortvivlet forhenværende efterskolepige :)

Svar:
Hej Forhenværende efterskolepige!
Mange tak for dit brev. Hvordan man siger til og fra overfor sin bror eller søster er meget aktuelt for alle. I dit brev, skriver du, at din søster fik ødelagt dit humør til festen med dine efterskoleelever. Det var da ærgeligt, at det skete. Mon din søster ved det? Jeg tænker, at hvis hun skal med til andre fester en anden gang, er det vigtigt, at du får fortalt hende, når du bliver ked af noget, som hun gør. Dit tvillingeforhold er en relation ligesom alle andre relationer bortset fra, at din søster altid har været i dit liv. Det kan både være ulempe og en fordel, da I kan have meget usagt imellem Jer og I kan kende hinanden rigtig godt. Som udgangspunkt ved de fleste søskendeforhold, så bliver du ved med at se din søster resten af livet. Derfor tror jeg, at der er to ting i det, du skriver. Det første er, at få fortalt din søster, hvad det gjorde ved dig, det der skete til festen. Det andet er, at det er okay, at du har lyst til at have dine egne venner. Sagen er om, det udelukket er på grund af det, der skete til festen eller om du bare har lyst til ikke at dele alle dine venner med din søster. Jeg synes bestemt godt, du kan vælge, at din søster ikke skal med til festen, da det ikke er hendes efterskolevenner. Det er vigtigt, at begunde hvorfor overfor hende, hvis I har været vandt til at komme til hinandens venners fester. Din søster, er blevet inviteret til festen af dine efterskolevenner, så de opfatter hende måske som en del af gruppen og hun gør det måske også. Hvad mon din søster tænker om Jeres forskellige efterskolevenner, er det noget I kan være fælles om at dele eller ej? Hvordan har du brug for, at I i fremtiden møder hinandens venner? Disse spørgsmål tror jeg er vigtige I får talt om, da der ellers kan blive ophobet en masse usagte følelser imellem Jer.
Jeg håber, at du og din tvillingesøster lader Jer blive klogere på Jeres søskendeforhold. Hvordan kan I bruge hinanden på en god måde?
De bedste hilsner fra Anne-Sophie