Røg
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej.
Min mor ryger meget, faktisk rigtigt meget, det er i hele huset røgen. Det lugter og mit tøj kommer til at lugte alle mine ting lugter, og jeg syntes det er SÅ pinligt tager ikke engang veninder med hjem, fordi det er så pinligt. Men jeg kan jo ikke sige til min mor hun skal stoppe med at ryge inde, det er jo hendes hus, hjælp mig med hvad jeg skal gøre!

Svar:
Hej med dig..
Det kan jeg godt forstå er rigtig irriterende.. det er slet ikke rart at lugte af røg og føle det er pinligt at have veninder med hjem... så godt du prøver at finde nogle løsinger på det.
Du har nok ret i, at din mor jo bestemmer derhjemme, men derfor synes jeg helt sikkert det er noget du kan prøve at snakke med hende om. Fordi du bor der jo også og hvis der er noget der generer dig derhjemme, så er det vigtigt at I får snakket om det.
Måske er din slet ikke klar over, at hendes røg faktisk er et problem for dig. Jeg tror ikke hun tænker på, at du faktisk synes det er ret pinligt og måske kunne det hjælpe en del, hvis hun vidste det.
Det kan være svært for en ryger, at lave om nogle gamle vaner, men jeg synes helt sikkert godt du kan foreslå hende, at hun ryger mere udenfor på terassen eller haven. Fordi ud over at det lugter, så er det heller ikke så sundt for dig at gå i hendes røg. Så jeg synes du skal prøve at sige til hende, det du har skrevet til mig og såvil jeg håber I kan få en god snak om hvad I kan gøre derhjemme. Og hvis hun ikke vil gå uden for, så kan det være I kan aftale, at hun kun ryger i et af rummene og at I måske bliver nedre til at lufte ud. Der er flere muligheder.
Hvis du har lyst, kunne du prøve at vise hende mit svar og så kan det være det er lidt nemmere at snakke om bagefter?
Jeg håber I finder en løsning, fordi jeg synes det er ærgeligt at du ikke føler du kan tage dine venner med hjem og jeg kan godt forstå det kan være ret irriterende, hvis jeres hjem er fyldt med røg hele tiden.
hej igen
Venlig hilsen
Erroll