Rød i hovedet
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hejsa. Her på det sidste er jeg begyndt at blive virkelig rød i hovedet, bare nogen jeg
ikke kender eller vil gøre et godt indtryk på bare spørg mig om noget, eller
bare kigger på mig.
Hvis jeg er ude hos nogen og spise, ber jeg bare om de
ikke spørg mig om noget, for når de spørg mig om noget bliver jeg bare rød i
hovedet.
Det er så pinligt og gør mig så ked af det. Jeg ville ønske jeg
bare kunne gå ud og have det sjovt uden at bekymre sig om det, ligesom jeg
plejede, men det kan jeg ikke.
Det er et virkelig stort problem for mig, og
jeg ved ikk hvad jeg skal gøre. Jeg har prøvet at sige til mig sig, "bliv
rød i hovedet, bliv rød i hovedet" fordi det har jeg læst hjælper, det gør
det også, men kun lidt.
Altså det er virkelig et STORT problem for mig, og
jeg er så ked af det. Det kan godt være det ikke lyder som et stort problem,
men det er det, jeg kan ikke være ligeglad! Kan du hjælpe mig

Svar:
Kære pige, 14 år
Jeg kan godt høre at din rødmen betyder meget for dig. Du tænker hele tiden på det og det gør dig ked af det.
Det med at blive rød i hovedet er noget alle kender, fordi det er kroppens reaktion på nogle specielle tanker og følelser. For eksempel hvis man bliver flov over et eller andet, hvis man har dummet sig over for andre eller bare føler sig utryg i nogle situationer.
Så det at blive rød i hovedet er helt normalt og naturligt.
Du skriver at du prøver at sige til dig selv "bliv rød i hovedet" og at det hjælper en lille smule.
Det syntes jeg er en god ide. Du kan også prøve at tænke på noget HELT andet når du begynder at få rødmetanker. For eksempel kan du prøve at tænke på en god oplevelse du har haft en gang, måske nynne en sang inde i hovedet, eller gennemgå en taltabel i øver i skolen.
Ellers kan det måske hjælpe at tage et par rigtig dybe indåndinger, det får kroppen til at slappe af og rødmen vil måske blive mindre.
Nogle gange kan man godt føle det som om man rødmer, fordi man bliver varm i kinderne og på
halsen, men det er ikke altid at det er så galt. Prøv at tjekke dig selv i spejlet næste gang det sker.
Du kan eventuelt tale med en god veninde, om hun har lagt mærke til
noget. Det er meget normalt at man lægger mærke til ting hos sig selv,
som andre mennesker aldrig opdager..
Du kunne også skrive i vores debatforum under teenageliv her og stille
det samme spørgsmål til andre unge. Det kan være der er nogen der har
nogle rigtig gode ideer..
Held og lykke
Hilsen Julie