rygning

brevkassespørgsmål

rygning

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år

Hej tror jeg er blrvet afhångig af at ryge men jeg ved ikke hvordan jeg skal sige det til mine forældre har røget i to år når jeg ikke kan få fat i smøger "ryger"jeg på rn pind

Svar:

Hej

Jeg godt forstå at du er bange for om du er blevet afhængig af at ryge. Rygning er meget vanedannende og man kan nemt blive afhængig af det. Du skriver at du har røget i to år og du bruger en pind når du ikke kan få fat på en smøg. Det lyder til at du er afhængig af at ryge hvilket er forståeligt når du skriver at du har røget i to år nu. Det er meget almindeligt at man i din alder eksperimentere med forskellige ting og i dit tilfælde lyder det til at være et problem som der skal gøres noget ved.

Du skriver også at du har svært ved at finde ud af hvordan du skal fortælle dine forældre om din rygning og hvor lang tid du har røget. Du kan prøve at starte med at fortælle dem at du ryger og hvordan du har det med at du ryger. Herefter kan du fortælle dem om hvor lang tid din rygning har stået på og om du ønsker at fortsætte. Hvis dine forældre ved det, kan de nemmere støtte dig hvis du har brug for at stoppe og bare i det hele taget forstå dig og måske give dig råd hvis du har behov for det. Nogle gange kan det føles som en lettelse når man ikke skal gå rundt og føle at man skjuler noget og frygter konsekvenserne for hvad der vil ske hvis man bliver opdaget og/eller hvis man fortalte det til nogen og specielt ens forældre, fordi man er bange for hvordan de vil reagere på det efterfølgende.

Du kan prøve at kontakte din læge og tage en snak med hende/ham om din rygning og hvordan det har påvirket dig og dermed få professionel vejledning og råd der kan hjælpe dig ud af din lyst og træng til at ryge og i det hele taget om du er afhængig og hvad du herefter har af muligheder. Det er vigtigt at du snakker med en professionel, da de dermed kan give dig den rette vejledning og råd og evt. henvise dig til et afvænningscenter hvis din læge vurdere og beslutter det i samarbejde med dig og evt. dine forældre. Et afvænningscenter er et center hvor du kan få hjælp og rådgivning af professionelle til at komme ud af din træng til at ryge.

Du kan læse mere om rygning og hvordan det påvirker helbredet med statistisk data der er lavet af Kræftens Bekæmpelse her.

Du kan få hjælp og vejledning i forbindelse med rygning på X-hale  som er et samarbejde med Sundhedsstyrelsen og Kræftens bekæmpelse som du kan finde her. De har også en App som man kan downloade i App store eller Google play hvor du kan oprette en bruger og få mails og sms'er i forbindelse med rygestop.

Du er også velkommen til at kontakte vores chat hvor du kan skrive med nogle af vores frivillige chat-rådgivere som du kan finde her.

Kærlige hilsner
Lima