Ryge
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej. jeg vil rigtig gerne ryge, men mine forældre giver OVERHOVEDET IKKE LOV. OG DET ER VIREKLIG OVERHOVEDET IKKE. De opdagede en gang en pakke smøger i mit værelse, og de blev godt nok sure at det resulteret i 3. verdenskrig. Jeg kommer fra en indvandrer familie, så jeg må overhovedet ikke!! Ved ikke hvad jeg skal gøre? Skal jeg bare ryge i smug, men de finder ud af det alligevel igen?:/

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt se at det her skaber en masse problemer mellem dig og dine forældre.
Der er jo slet ingen tvivl om at det er rigtig usundt at ryge, og derfor kan jeg også godt følge dine forældre, når de ike vil give dig lov. De vil selvfølgelig gerne beskytte dig så godt som muligt.
Måske bliver det hele lidt mere kompliceret fordi du kommer fra en indvandrerfamilie? Jeg kender til en del indvandrerfamilier, hvor nogen ryger. Og jeg kender til mange etnisk danske familier, hvor de skændes mindst lige meget om retten til at ryge. For rigtig mange forældre er det bare noget de helst ikke vil have deres børn gør, fordi det er så skadeligt og usundt.
Når det er sagt, er det selvfølgelig i sidste ende noget du selv bestemmer. Men hvis rygningen skaber en masse problemer for dig. Altså ud over at det skader dit helbred. Ja, så skal du måske overveje om det er det værd lige nu?
Du spørger om du bare skal ryge i smug? Jeg kan ikke sige om du skal eller ikke skal. Valget er som sagt dit.
Men jeg kan tænke, at du i hvert fald skal overveje om den her usikkerhed du hele tiden vil gå med er det værd. Om du nu bliver opdaget. Af dine forældre, eller af andre der siger det til dine forældre. Sådan en usikkerhed kan være et enormt pres og måske er det bare ikke det værd? Så længe er under 18 år er du i nogen grad stadig afhængig af dine forældre. Du kan selv bestemme en masse ting, men nogle gange er det bare ikke altid kampen værd.
Hvs du synes at rygning er så vigtigt, at du vil tage konflikten med dine forældre. Så skal du måske fortsætte med at ryge? Som du selv skriver, så opdager de det nok igen. Og ja...det gør de helt sikkert. Hvis ikke det er fordi de finder en pakke smøger, eller ser dig gøre det, kan det være andre opdager noget. Det kan også være de kan lugte det...for det er ret let at lugte, selv om man prøver at skjule det.
Hvis det ikke er konflikten og problemerne værd. Så skal du måske overveje at lade være indtil du er 18 år og helt selvstændig.
Jeg håber du finder den løsning der er bedst for dig.
Gode hilsner Julie