Romeo og Julie
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej
jeg er vildt forelsket i en dreng men problemet er at han er fra Thailand og mine forældre vil ikke have at jeg skal komme sammen med folk fra udlandet. Jeg er startet fra bunden med at skrive til ham og har så fundet ud af at han også kan lide mig. og nu er vi så kærester men hvordan skal jeg sige det til mine forældre??
hilsen pigen som ikke ved hvad hun skal sige.

Svar:
Hej med dig
Først og fremmest lyder det dejligt for dig, at du har fået en kæreste. Jeg forstår dog samtidig godt, at du kan være i tvivl om hvordan du skal få det sagt til dine forældre, når de siger, du ikke skal være kæreste med en fra udlandet.
Jeg kan ud fra dit spørgsmål blive lidt usikker på om han kommer fra Thailand og bor i Danmark eller om han bor i Thailand og du er blevet netkæreste med ham. Derfor vil mit svar blive to dele, hvor den første er et svar ud fra, at han bor i Danmark.
Det lyder til, at du hverken vil skuffe dine forældre, men at du heller ikke vil opgive din kæreste pga. dine forældres ønske om at du ikke er kæreste med en fra udlandet. Så jeg tror det er vigtigt, at dine forældre hører dine tanker, så de nemmere kan sætte sig ind i din situation og på den måde forstå dig. Jeg tænker, at en god ide kunne være, hvis du fortalte det til dine forældre stille og roligt en aften, hvor I er selv. Her kan du eventuel fortælle dem, at du ved, de ikke ønsker du er sammen med en fra udlandet, men at du er blevet rigtig glad for en dreng fra Thailand. På den måde kan de måske forstå hvordan du har det, hvis de hører dig forklare, at han er rigtig sød og at du bliver glad af, at snakke med ham. Efter I har snakket om det, kan det være han skal hjem og besøge dig og dine forældre en aften, hvor de kan lære ham lidt at kende. Hvis du synes det virker helt uoverskueligt og meget svært, at få det sagt, kan du også overveje at skrive et uddybende brev, hvor du forklarer, hvor svært det er for dig og du derfor håber de vil støtte dig.
Hvis tilfældet er, at han bor i Thailand, kan du måske nærmere bruge det følgende svar. Det lyder i dit spørgsmål som om du kunne have brug for at fortælle det til dem, fordi du føler det er imod deres ønske om hvem du er kæreste med. Det kan være du har brug for at fortælle dem om din kæreste, fordi det er en for "tung" hemmelighed at gå rundt med selv. På den anden side er det også uskyldigt, at du skriver med din Thailandske netkæreste - og det kan du måske forklare dine forældre. Så hvis du synes det er hyggeligt, at skrive med ham og du ikke overskrider dine egne grænser, tænker jeg det er vigtigt, at du fortæller dine forældre det, så de ved, at du er opmærksom på at passe på dig selv.
Held og lykke og de bedste hilsner Maria