Rig og fattig
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej brevkasse... Jeg vil lige sige at jeg ikke er sikker på at jeg skriver det rigtige sted.... Jeg har det meget dårligt med mig selv... Jeg har en rigtig god veninde, der er "rig" og jeg er "fattig".. Når vi er sammen lægger jeg ikke mærke til den forskel på os, men når vi skal spise ude eller i bio så er det altid hende der betaler... Jeg får virkelig gode og dyre gaver af hende, men jeg kan jo ikke give hende dyre gaver, jeg har det dårligt over det, hun siger selv at hun ikke har noget i mod det.... Men jeg tænker at hun måske får det på et tidspunkt... Jeg vil helst ikke have at hun betaler,og engang hvor jeg sagde at jeg havde det dårligt med det, til hende blev hun lidt fornærmet.... Og jeg vil ikke have at hun bliver sur over det..... Hvad skal jeg gøre? Hilsen ann

Svar:
Hej Ann
Du skriver det helt rigtige sted:)
Ud fra det du beskriver, så synes jeg allerede at du har gjort det helt rigtige, nemlig fortalt din veninde hvordan du har det med at hun betaler for dig. Du skriver at hun vist blev lidt fornærmet, da du sagde det til hende og jeg tænker at det umiddelbart må tolkes som om hun mener det, når hun siger at hun ikke har noget imod det.
Det ændrer selvfølgelig ikke på dine følelser omkring det og jeg synes du skal tage en snak med hende igen. Fortæl hende at du sætter pris på det hun gør, men at du ikke kan lide at hun bruger så mange penge på dig, når du ikke kan gengælde det.
Sig, at du godt ved at hun ikke har noget imod det, men at du er bange for at hun på et tidspunkt vil blive træt af det og du ikke vil risikere at I bliver uvenner, fordi hun mener at du nasser på hende eller rent faktisk skylder hende penge.
Jeg synes samtidig at du skal foreslå at I laver nogle ting sammen, som ikke koster så meget. I stedet for at spise ude, kunne I købe ind og lave noget lækkert mad sammen. I stedet for en tur i biffen, kunne I holde en filmaften osv. Det betyder ikke, at I aldrig mere skal spise ude eller gå i biffen, men blot at du bedre vil kunne få råd til det, hvis du havde mulighed for at spare lidt op.
Mht. gaver, så synes jeg at I skal aftale et fast beløb I må give for og som I begge har råd til. Der er ingen der siger at en dyr gave er den bedste og der er mange venner, der har et fast beløb de giver gaver for, så det er der ikke noget unaturligt i.
Du må endelig ikke have et dårligt med dig selv på grund af det her, for du har fortalt din veninde hvordan du har det og du har derfor også din samvittighed i orden. Husk på det!
Jeg håber du kunne bruge mit svar; ellers er du meget velkommen til at skrive igen.
Venlig hilsen
Nina