Røde knopper ved intimbarbering.
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej,
jeg har længe gået og undret mig over disse røde knopper, som man får, når man intimbarbere sig.
Jeg ser det som en irritation og en selvtillidsdræber, især hvis jeg snart skal have min første gang.
Hvad opstår knopperme af? Og vigtigst af alt: Hvad kan man gøre for at de går væk?

Svar:
Hej
Jeg kan godt forstå du syntes det er irriterende med de røde knopper, der kan komme efter intim barbering. Knopperne kommer tit når man intim barberer sig med en skraber, hvor man skraber i modsatte retning af hårenes retning. Det kan også komme hvis man bruger en sløv eller ikke rengjort skraber. Det afhænger også af hvor sart og følsom hud man har og om huden reagere på noget af det, man gør efter man har barberet sig. Derfor er det også være meget individuelt hvad der kan give røde knopper.
Det du kan prøve at gøre for at undgå røde knopper, er at skrabe i samme retning som hårene. Det vil sige den retning med mindst modstand og også den retning der føles mest behageligt. Hvis det så er at du føler at det ikke bliver helt glat, kan du prøve at skrabe meget forsigtigt i modsatte retning. Nogle gange hjælper det at stramme huden lidt ud, for at få det hele med. Men så snart du barbere i modsatte retning, forøger du muligheden for at få røde knopper eller indgroede hår. Det er også vigtigt at du har en god og skarp skraber, som du kun bruger til intimbarbering. Grunden til at det er en god ide at have en skraber til intimbarbering og en anden til resten af kroppen, er at det netop kan give røde betændte knopper eller skægpest, hvis man bruge den samme til det hele. Det er bedst at bruge varmt vand og en god ting at bruge barberskum/gel, ligesom når man barbere ben. Det er med til at gøre hårene blødere og hjælper til at huden ikke bliver så irriteret. Det bedste er hvis det får lov at sidde på et lille stykke tid, for at det får lov at virke optimalt. Når du er færdig med at barbere dig, kan det være en god ide at bruge en intimsæbe for at være sikker på at alle produkter er fjernet. Efter badet kan du smøre en uparfumeret creme, woman after-shave eller olie på. Man kan også købe noget det hedder Tend skin, som skulle hjælpe ved røde knopper og irriteret hud efter barbering. Jeg har ingen erfaringer med det selv, så kan derfor ikke garantere noget resultat, men du har muligheden for at undersøge produktet her. Efter du har barberet dig kan det også have en betydning hvilket undertøj eller tøj du bruger. Hvis du har sart hud, kan det være en fordel at have bomulds trusser på, frem for noget syntetisk. Nogle mener også, at man skal undgå for stramt siddende tøj, den dag man har barberet sig, for ikke at irriterer huden. Men igen, det er meget forskelligt fra person til person hvor følsom ens hud er.
Hvis du bliver ved med at få røde knopper, kan du måske overveje andre måder at få hårene væk på. Man kan bl.a. bruge voks, cremer og maskiner, der kan fjerne hår. Hvis du prøver andre metoder, er det vigtigt at du tester produktet på et lille område af din hud først, for at se om du kan tåle det. Der har tidligere været sager hvor f.eks. produkter fra Veet, har fremkaldt allergiske reaktioner. Ellers er det altid en god ide at spørge ekspedienten til råds og læse indlægs sedlen.
Jeg håber at du kan bruge mine svar og at du kommer af med de røde knopper.
Venlig hilsen Ditte LK