Påvirker sved din hjerne
brevkassespørgsmål af
Duftende makker
18 år
Hej, jeg sidder til dagligt ved siden af min sidemakker som lugter meget slemt af sved, nogen dage lugter der i hele klasse pga. af ham. Jeg ville spørge om svedlugten påvirker ens hjerne dårligt når man sidder og prøver at få indlæring. Og hvordan skal man sige det til ham på en god måde ?

Svar:
Hej med dig
Nej, sved påvirker ikke i sig selv din hjerne.
Men det er klart at det kan være generende og måske også forstyrrende for din koncentration hvis du ofte bliver distraheret af svedlugten. Det handler dog ikke om at det lige er sved, men blot at det er en lugt som du finder meget ubehagelig og derfor bliver fokuseret på. Fuldstændig ligesom andre kan blive voldsomt generet af bestemte lyde.
Jeg tænker at du selvfølgelig skal prøve at sige det til din sidemand. Her er det selvfølglig vigtigt at du husker, at han måske ikke selv er klar over at han lugter så meget. Det kan også være at han godt ved det, men ikke ved hvad han skal gøre ved det? Lige meget hvad, kan det være ret følsomt, så jeg tænker det er vigtigt at du får det sagt på en god måde.
Her tror jeg at det er vigtigt at prøve at vende det lidt rundt. Det behøver jo ikke at handle om at han skal gøre noget ved lugten for din skyld. I stedet kan du sige at du har lagt mærke til at hans sved har en kraftig lugt, og om det også er noget han selv har lagt mærke til? Du kunne fortælle at du spørger fordi du ved at man ikke altid selv kan lugte det, og at du derfor bare vil hjælpe. Og det er faktisk sådan jeg mener du skal tænke det.
Selvfølgelig vil det også have en positiv effekt for dig, men jeg tænker faktisk det er vigtigere at du har en mulighed for at hjælpe ham med at blive opmærksom på det her problem.
Måske ved han allerede at han lugter, uden at vide hvad han skal gøre. Her kan du foreslå at han går til lægen, der måske kan hjælpe med bestemte produkter som hjælper for mennesker der er særligt ramt af sved.
I det hele taget handler det om at få dete vendt rundt så det er noget du bringer på bane for at gøre en positiv forskel for ham.
Bedste hilsner
Niels-Christian