På dybt vand
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Kære du, der er så sød at lytte samt at give dit besyv med min problemstilling
Jeg er en 18-årig pige, der har en kæreste, som jeg har været sammen med i knap 2 år. Han er virkelig skøn - både sød, dejlig og betænksom. Alligevel har jeg mine tvivl angående vores forhold. For omkring 3 måneder siden var min kæreste mig utro. Ikke meget omsiggribende utroskab; han mødte en pige til en fest, som han flirtede med og inviterede ud på en kop kaffe. Han fortrød dog, aflyste "daten" og kom krybende til korset - han fortalte mig, hvad der var sket, og han tydeliggjorte, at det var MIG, han ville være sammen med. Imidlertid er jeg en skrøbelig pige, jeg har tidligere lidt af diverse selvværdsrelaterede psykiske lidelser, og generelt har jeg svært ved at tro, jeg er god nok. Dette er fuldstændig i modstrid med mit ydre, hvor jeg udadtil stråler af, at jeg er et menneske med overskud og tro på mig selv. Min kærestes tilståelse fik mig til at gå helt ned med flaget. Først sagde jeg, jeg gerne ville tilgive ham, men som dagene skred frem, blev det sværere og sværere. Hvordan skulle jeg stole på ham igen? Var jeg forkert, dårlig, grim, hysterisk, siden han i et seriøst øjeblik overvejede at udskifte mig med "en bedre model"?
Samtidig gjorde det ufatteligt ondt på mig, at han ikke tog sagen seriøst, da jeg sagde, jeg tilgav ham. Han lagde sig til at sove, mens jeg sad på sengekanten og græd. Han sagde, jeg skulle slappe af, hvis jeg havde lyst til at snakke om det. I det hele taget blev han et andet menneske i mine øjne. Så jeg slog op med ham. For ham skete det ud af det blå, og han panikkede, men accepterede beslutningen. Dagen efter hentede jeg mine ting, og vi fik grædt ud. Jeg bad ham om ikke at kontakte mig i den nærmeste fremtid, men alligevel blev han ved med at ringe grædende, og det gjorde utroligt ondt på mig. Så da han ringede en aften, da jeg var fuld og i byen, endte jeg hjemme hos ham. Efter noget tid fandt vi sammen igen, og således er vi kærester nu. Alligevel føles noget forkert, selvom vi har prøvet at gøre nogle ting anderledes. Jeg ELSKER ham af hele mit hjerte, men noget hiver mig i en anden retning. Her kommer så den virkelige problemstilling. For fjorten dage siden mødte jeg en fyr til en fest. Han er ikke min type, men han er charmerende, og han fik hurtigt øje for mig. Han inviterede mig ud på en kop kaffe, hvilket jeg naturligvis takkede nej til. Alligevel skriver han. Meget. Og jeg bliver draget af det - ikke af fyren, men af opmærksomheden, frihedsfølelsen og nærværet, jeg mangler fra min kæreste. Dermed har jeg altså bevæget mig ud på samme gyngende afgrund, som min kæreste var på. Og jeg hader det. Alligevel kan jeg ikke finde ud af, om jeg er herude, fordi jeg i virkeligheden føler, min kærestes og mit forhold er knækket under strabadserne - og jeg derfor skal slå op - eller om jeg i virkeligheden bare savner bekræftelse efter utroskabet, som jeg ikke kan få ved min kæreste. Jeg har ondt i maven hver dag, og imens jeg burde droppe al kontakt til ham fyren, kan jeg ikke helt få mig til det. Hertil skal siges, at han er venner med en af mine gode venner, og dermed er det en person, jeg kommer til at møde flere gange i fremtiden.
mvh. en fortvivlet og usikker pige

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan forstå, at du føler dig fortvivlet over dit forhold til din kæreste. Jeg vil prøve mit bedste for at hjælpe dig med en afklaring.
For det første er det rigtig dejligt, at du har oplevet de her følelser for din kæreste. Forelskelse kan føles som det bedste i verden og som jeg kan forstå, at du også selv har oplevet, kan det også være rigtig svært. Der vil altid være op- og nedture, men det er også ofte det, der gør det spændende og dejligt. Jeg kan forstå, at du lige nu har svært ved at stole på din kæreste. I jeres alder er det helt normalt at se sig lidt omkring efter det modsatte køn. Det betyder ikke, at det er i orden at være utro. Dog siger du, at din kæreste kom tilbage og ikke gennemførte det, han startede. Selvom det er svært lige nu, kan du også se dette som et tegn på, at han virkelig i denne her situation opdagede, at han er forelsket i dig og kun vil have dig, som han selv siger. Du nævner selv, at du blev draget af en fyr, der har et godt øje til dig. Selvom dette kan være, fordi at du savner noget, din kæreste ikke giver dig, kan det også blot være, fordi at det er dejligt, når nogen viser interesse for en. Du skriver selv, at du elsker din kæreste, men det er helt i orden at have tanker om andre fyre, så længe det er din kæreste, du helst vil være sammen med og at du ikke handler på disse tanker.
Det kan også føles som om at du og din kæreste skal være sammen for evigt. Det kan sagtens være, men I er stadig unge og der kan nå at ske mange ting i jeres forhold. Jeg synes, at du skal huske at nyde din ungdom. Hvis du oplever, at du gør det bedst ved at være sammen med din kæreste, synes jeg, at du skal holde fast i ham. Hvis du derimod føler, at han gør dig ked af det, fordi du hele tiden er bange for, at du ikke kan stole på ham og hvis han ikke bidrager til, at du kan være glad i hverdagen, hvor han ødelægger din selvtillid, er det anderledes. Så kan det være bedst at slå op og forsøge at komme videre. Hvis det bliver tilfældet, skal du nok møde mange andre fyre og også nogle, som du ikke kun synes er charmerende, men som du også kan blive forelsket i. Hvis det er dette, der skal ske og du vælger, at du ikke længere skal være sammen med din kæreste, skal du vide, at der altid vil være en fare for at blive såret. Det kan ikke garanteres, at du vil stole 100% på en ny kæreste. Ofte er det sværest i starten, fordi tillid er noget, der skal opbygges. For dig og din kæreste har der været et brud på tilliden, men det betyder ikke, at den ikke kan opbygges igen. Det kan det dog i nogle tilfælde betyde, men det er noget, jeg synes, du skal gøre op med dig selv, om du tror, at du vil være i stand til at stole på ham igen.
I et forhold er en af de vigtigste ting at opleve en tryghed. Denne hænger meget sammen med tillid, derfor tænker jeg, at du måske heller ikke altid føler dig tryg, når du er bange for, at han er sammen med andre eller når han ikke trøster dig, når du græder. Derfor anbefaler jeg, at hvis du vælger at ville beholde ham som din kæreste, kunne det være godt at snakke med ham om de her ting. Her kan du se, hvordan han reagerer og hvis du kun genkender ham som den person, der gjorde dig så ked af det og som du ser som et andet menneske, kunne det være, at tilliden er for svær at bygge op igen og I skal gå hver til sit. Du skal dog også vide, at det er helt i orden at have sine tvivl i et forhold og det gør dig ikke til et dårligt menneske, når du kommer til at kigge dig om efter en anden. Hvis du oplever, at tiltrækningen til andre fyre kun bliver større og du ikke længere kun vil være sammen med din kæreste, kan det være et tegn på, at forholdet er for skadet til, at du kan redde det. Eller blot at I er vokset fra hinanden i forholdet.
Det er en svær problemstilling og det du går igennem lige nu er noget, som mange unge oplever eller har oplevet. Du skal dog vide, at det også er helt i orden at overgive sig til en anden person, selvom der er en frygt for at blive såret. Man kan aldrig stole helt på en anden, men hvis man bliver bange for at stole på andre, kan man også gå glip af mange gode ting. Det gælder både dit forhold til din kæreste, men også til eventuelle andre forhold i fremtiden. Uanset hvor svært det er nu, er det vigtigt også at fokusere på de gode ting, og engang imellem skal man gennem nogle hårde perioder for at komme ud stærkere og lykkeligere på den anden side. Om det så handler om at gå igennem et brud på et forhold eller komme igennem en svær periode i et forhold.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar.
Med venlig hilsen Signe