Puberteten? Alkohol?

brevkassespørgsmål

Puberteten? Alkohol?

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 9 år 8 måneder siden

Hej,

jeg er en 14 årig dreng.

Jeg er lidt i tvvil om jeg er kommet i puberteten, efter jeg har lidt bumser, men få af gangen og lidt urenheder på næsen,

fåR lidt længere hår på pungen, men ikke rigtigt over penisen. Jrg ged det ikke, men tror mine testikler er vokset lidt,

ved heller ikke om min penis er vokset - den er 13-14 i stiv stand og 8-9 i slap.

men jeg er ikke så høj - ca. 162 cm.

og jeg kan ikke udløse sæd endnu.

er jeg lige kommet ind i puberteten?

------

2. Spørgsmål.

mine venner er begyndt at drikke lidt alkohol, men ved ikke om jeg skal starte?

er det for tideligt?

mvh

Svar:

Hej med dig.

Det er fint, at du har delt dit spørgsmål op i to forskellige emner, og jeg vil derfor også besvare det ud fra dette.

1.
Det er forskelligt, hvornår drenge kommer i puberteten, men de fleste begynder at kunne se forskellige pubertetstegn, når de har din alder. Jeg synes, det lyder som om, du er kommet i puberteten. Der vil i løbet af de næste år fortsat ske mange ændringer med din krop. Nogle er man glad for, andre skal man lige vænne sig til, mens nogle ændringer også kan være lidt irriterende. Ikke alle ændringerne hænger ved resten af livet, men nogle vil forblive i mere eller mindre udtalt grad. Der er ikke noget bestemt, der definerer, om man er i puberteten eller ej. Det er nemlig ikke noget, der sker fra den ene dag til den anden, men i stedet noget, som sker løbende og over en lang periode. Egentlig behøver du slet ikke bekymre dig om, om tiden er kommet til dig, da du ikke kan gøre noget for hverken at forhindre eller fremme det. Bare følg med og nyd, at du er på vej ind i en ny tid.

2.
Svaret på dit næste spørgsmål er, at du kun skal starte, hvis du har lyst. Jeg kan godt forstå, du tænker over, om du skal starte, fordi dine venner er startet, men du skal kun gøre det, hvis det føles rigtigt. De fleste unge tager en snak med sine forældre om dette, inden de begynder, fordi det kan være rart at have sine forældre med på råd. Hvis du har det OK med det, vil jeg derfor opfordre dig til at høre dine forældre, hvornår de synes, det er OK, at du starter og måske høre deres gode råd. Du kan også snakke med dine venner om, at du ikke helt ved, om du er klar endnu og høre dem, hvad der har gjort, at de er startet, og hvad de synes om det. Husk på, at du har hele livet til at få smagt på alkohol, så du skal ikke starte, fordi du føler, det er på tide, og fordi de andre gør det. Kun hvis du har lyst, hvis det er fint med dine forældre og hvis du føler, det er det rigtige tidspunkt.

Kh. Matilde