Puberteten

brevkassespørgsmål

Puberteten

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Oprettet 11 år 1 måned siden

Hej hvad sker der for en dreng i puberteten? Jeg er nemlig bange for at blive grim med bumser og sær stemme.

Svar:

Hej med dig.

Jeg kan godt forstå, du begynder at tænke over, hvad der sker, når man kommer i puberteten. Der sker nemlig også mange ting med ens krop og ens tanker og følelser, som man ikke selv kan styre. Jeg vil prøve at fortælle dig lidt om, hvad der typisk sker for drenge.

Det kan være forskelligt, hvornår puberteten starter, men for drenge er det normalt, når de er 13-17 år. Det starter med, at hjernen sender en besked til testiklerne om, at de skal begynde at lave et stof, som hedder testosteron. Det kalder man også det mandlige kønshormon. Man vil opleve, at ens testikler og tissemand begynder at vokse. Det er helt normalt, at man kommer til at tænke mere på piger på en anden måde, end man har gjort før. Man bliver mere nysgerrig på sin egen seksualitet, og man kan opleve, at ens tissemand bliver stiv, hvis man for eksempel tænker på piger.

Det er faktisk hele kroppen, som ændrer sig i puberteten. Mange oplever, at de vokser meget, musklerne bliver større, og man bliver bredere. Man begynder også at få mere hår på kroppen, og de første dun på overlæben kan komme frem.

Som du selv skriver, sker der også noget med stemmen. Det er fordi ens strubehoved, eller adamsæble, som sidder forrest på halsen, begynder at vokse. Så går stemmen i overgang. Man kan opleve, at den nogle gange knækker over, uden man kan styre det, og med tiden bliver stemmen dybere.

Man begynder også at svede mere, især under armene. Ens sved kan komme til at lugte mere end før. Derfor er det vigtigt, at man sørger for at vaske sig grundigt under armene, og mange begynder derfor at bruge deodorant. Det kan være en god idé at gå mere i bad, end man plejer.

Det er rigtigt, at det er i puberteten, at mange begynder at få bumser, men det er meget forskelligt, hvor mange man får. Det er selvfølgelig irriterende med bumser, men det kan hjælpe, hvis man holder huden ren. Man kan få nogle gode ting til at rense huden med. Bumserne forsvinder for det meste af sig selv, når man ikke længere er i puberteten.

Derudover begynder mange også at tænke mere over en masse ting, når man kommer i puberteten. Det kan være, man begynder at gå mere op i, hvordan man ser ud. Det kan også komme til at fylde meget, hvad andre for eksempel tænker om det, man gør og siger. Nogle vil opleve, at man hurtigere kan gå fra at være glad til at være sur eller ked af det. Måske synes man pludselig, at ens forældre er helt vildt irriterende, selv om de faktisk plejer at være rigtig søde. Det er helt normalt, at man kan komme til at opleve disse ting.

Som du kan høre, kommer der til at ske rigtig mange ting, når man kommer i puberteten. Nogle af tingene vil man helst undvære, men det kan man ikke selv gøre noget ved. Jeg ved godt, det kan føles pinligt, hvis man for eksempel er den første i klassen, der oplever at ens stemme begynder at knække over. Du skal bare huske på, at alle, både drenge og piger, oplever at komme i puberteten. Det er noget, ens krop skal igennem, når den begynder at gøre sig klar til at blive voksen.

Jeg håber, du ved lidt mere om det hele nu, og du kan bruge mit svar til noget.

Mange hilsner

Line