Projekt i skolen hjælp!!
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Cyberhus.
Mig og min veninde har et vigtigt projekt i skolen og vi har brug for jere hjælp!
Vi har om mobning på sociale medier, og vi har brug for nogle svar på nogle spørgsmål! Vil ikke please hjælpe os?
1: Hvorfor mobber man? er der nogen specifik grund til det?
2: Er der sammenhæng mellem hvem der mobber og hvorfor?
3: Kan det være folk der mobber, mobber fordi de har det dårligt med dem selv?
4: Er det unfair at gøre det bag en skærm istedet for face to face?
5: Hvordan kan man forbygge mobing på nettet?
6: Hvis nogn skriver grimt til en, er det så okay at svare igen?
Håber i vil svare hurtigt da det er vigtigt!
Mange hilsner os

Svar:
Hej med jer
Det lyder som et spændende projekt, I har kastet jer ud i. Mobning på de sociale medier er et relevant emne, og det bliver desværre mere og mere udbredt at mobbe via facebook, twitter, instegram osv. Jeg vil forsøge at give et bud på, hvad svarene kunne være til jeres spørgsmål. Der kan være mange andre bud, som kan være ligeså gode. Derfor vil jeg anbefale jer, at I også søger informationer andre steder, for at få mest mulig viden til jeres projekt. Jeg vil dele spørgsmålene op, sådan som I selv har gjort.
1+2) Der kan være rigtig mange grunde til at man begynder at mobbe. Undersøgelser viser, at det er mange forskellige typer, som mobber og som får noget forskelligt ud af at mobbe. Nogle bliver høje af den "magt", som det giver at nedgøre en anden og mærke frygten hos folk. Andre synes, det er fedt at blive anerkendt, når de andre griner med. Det er derfor svært at nævne en bestemt grund til, at man mobber. Man kan heller ikke sige, at der er en umiddelbar sammenhæng imellem dem, som mobber. Generelt kan man sige, at mobberne ofte er ældre, stærkere(fysisk eller psykisk) eller større end offeret, som er sårbart. I kan læse meget mere om mobning her.
3) Nogle deler mobbere op i to forskellige kategorier: De stærke mobbere og de svage mobbere. De stærke mobbere mangler medfølelse og opfører sig egoistisk. De er ofte stærke ledere i en gruppe. De svage mobbere er folk med lavt selvværd, som holder sig selv oppe ved at mobbe andre. Så der er situationer, hvor mobberen mobber fordi personen selv har det dårligt med sig selv, men man kan ikke sge, at det er sådan altid.
4) Her spørger I, om det er unfair at mobbe bag en skærm, og det er forskelligt, hvilke holdning og meninger man har om det. Men i hvert fald kan man slå fast, at det er et stort problem med digital mobning. Det er "nemt" at mobbe på de sociale medier, fordi man ikke står ansigt til ansigt med sit offer. Derfor er der mange, der oplever at få grimme kommentarer fra folk på nettet, som ikke siger noget til dem i virkeligheden.
5) Der er forskellige forsøg på at stoppe digital mobning. Her kan jeg f.eks. anbefale jer at kigge på dette link, hvor børnetelefonen har lavet videoer om emnet. Også Red Barnet forsøger at udbrede viden om digital mobning og hvordan man skal tackle det.
6) Her kan man sige, at det igen er forskelligt, hvilke meninger folk har om, om det er ok at svare igen. Der er mobbeofre, som bliver ofre lige præcis fordi det er sjovt, at de bliver sure og svarer igen. Derfor kan man sige, at det ikke nødvendigvis vil afhjælpe problemet at svare igen. Tværtimod kan man opleve, at mobningen også kommer til at handle om, hvad man svarede. Jeg tænker derfor, at man skal overveje meget kraftigt, om man synes, det er det værd at svare igen. Man kan også sige, at ved at svare igen, vælger man et ærgerligt fokus, fordi man giver igen af samme skuffe - og har man lyst til det at være sådan?
Jeg vil ønske jer held og lykke med jeres projekt.
Mai