problemer med vennerne

brevkassespørgsmål

problemer med vennerne

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

jeg aner ikke mine levende råd. mine 2 slyng-veninder er begyndt at stjæle mærketøj nede i centeret. i begyndelse var det meget at være med. men jeg er bange for at blive opdaget og synes egentligt, det er forkert at stjæle. på den anden side vil jeg jo gerne være sammen med mine veninder og er jeg bange for at miste dem, hvis jeg siger, jeg ikke vil være med mere. sammen med mine veninder har jeg også flere gange være med til at mobbe en dreng fra klassen. en gang spurgte han, om vi skulle være kærester. så sagde jeg nogle gange grove ting til ham, og mine veninder syntes at jeg var helt vildt sjov. men selv jeg har jeg dårlig samvittighed over det, jeg har sagt, for jeg kan egentlig godt lide ham. men jeg tør ikke sige undskyld til ham, for så vil jeg blive til grin over for mine veninder. jeg har gode veninder, men sort samvittighed. hvad i al verden skal jeg gøre ?

Svar:

Hej med dig

Hvor er det godt at du skriver, for jeg kan godt se, at det er en svær situation, du står i. Du oplever, at dine veninder stjæler tøj i centret, og du er bange for, at du mister dine veninder, hvis du ikke vil være med. For det første synes jeg, at det er rigtig godt, at du indrømmer, at du ved at det er forkert. Ikke kun er det forkert, men det er også ulovligt. Hvis dine veninder bliver taget i at stjæle, vil det have nogle konsekvenser for dem. Hvis dine veninder er 14 år ligesom dig, og dermed over den kriminelle lavalder, kan de blive dømt til at betale en bøde. Og de kan få en anmærkning på deres straffeattest, som oplyser, at de tidligere har begået kriminalitet. Det kan for eksempel have betydning, når de skal have et arbejde. Jeg fortæller dig bestemt ikke dette for at skræmme dig, men for at sige, at jeg synes, at du skal lytte til den lille stemme i dig, som fortæller dig, at det er forkert at stjæle.

Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at stå udenfor fællesskabet, når dine to veninder stjæler. Jeg har to forslag til hvad du kunne gøre. Enten kunne du konfrontere dine veninder med din holdning til butikstyveri, og gøre dem klart at du ikke ønsker at deltage i det. Du kan eventuelt fortælle dem, om de konsekvenser det kan have for dem, hvis de bliver opdaget. Hvis dine veninder ikke vil høre på dig, eller lukker dig ude, så må du nok desværre indse, at de bare ikke er gode nok til dit venskab, og så må du se om du kan finde nogle andre veninder. Jeg ved, at det kan være rigtig svært, men det kan godt lade sig gøre. En anden mulighed er, at lade være med at sige noget til dine veninder, men undlade at tage i butikker med dem. Hvis de spørger om du ikke vil med, så må du sige nej, og finde på en god undskyldning. Under alle omstændigheder er det vigtigt, at du tager afstand fra at stjæle.

Du fortæller også, at du har mobbet en dreng fra din klasse, for at dine veninder skulle synes, at du var sjov. Du lyder som en klog pige, der udmærket ved, at det er forkert. Jeg kan godt forstå, at man kan komme til at sige nogle ting, som man slet ikke mener, og bagefter komme til at tænke på, hvor dumt det måske var. Det er også derfor du har sort samvittighed, som du skriver. Alle kan komme til at lave en fejl, og såre andre mennesker. Jeg synes, at du skal skrive en sms eller en besked på Facebook, til drengen som du mobbede, og sige undskyld. Jeg tror, at du vil opleve, at det vil lette din samvittighed. Vigtigst af alt erkender du over for drengen, at det er dig der har begået en fejl, så han ikke begynder at tro på de ting, som du har sagt til ham.

Det kræver en stærk person, at sige undskyld, men det vil være det rigtige at gøre i denne situation, og det tror jeg sagtens at du kan. Igen synes jeg, at det er vigtigt, at du handler efter hvad du selv synes er rigtigt og forkert, og ikke efter hvad dine veninder måske synes er sjovt. Hvis de synes, at det er sjovt at behandle andre mennesker skidt, så er det slet ikke nogle veninder du har brug for. For hvornår begynder de at behandle dig skidt? En mulighed er også at dine veninder slet ikke synes det er så sjovt endda. Måske har de også dårlig samvittighed, men griner når du mobber, fordi de tror at du synes det er sjovt?

Jeg synes, at du skal fortælle en voksen om de her ting, da det kan være lidt svært at gå og tænke på selv. Du kan prøve at snakke med din mor og far, eller din klasselærer omkring det. Så kan i sammen snakke om hvordan du kan håndtere denne situation med dine veninder.

De bedste hilsner

Heidi

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål