problemer med gruppen
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Kære Cyberhus Jeg er en pige, der er 15 år gammel. Jeg er ikke rigtig tryg ved at være i den pigegruppe jeg er i i klassen. Vi er en gruppe på seks piger, der er en del sammen. Derudover er der i klassen to tørklædepiger, der holder sig for sig selv, en lidt tyk pige, man ikke rigtig regner med og så en hippiepige, der går mærkeligt klædt og har venner fra en anden klasse. Dem der betyder noget er i gruppen på seks. Jeg har ikke andre steder at vende mig hen. For det meste er det også fint nok og vi har det sjovt, men nogen gange er det for meget. Den anden dag skulle vi have tøseaften hos en af pigerne, som skulle være alene hjemme. De to ledende piger havde købt alkohol og vi blev lidt berusede. Vi kedede os lidt og en foreslog at vi blev som børn igen og legede ”flaskehalsen peger”. Det var alle med på, og i starten var det også sjovt. Noget med at stå på et ben og sige kykeliky og alt sådan noget. Men efterhånden blev det værre. Det blev noget med at man skulle røbe intime hemmeligheder om sig selv. Det kunne jeg ikke li, men jeg sad i held, og det blev ikke mig. Så foreslog en, taberen skulle strippe. Der skulle jeg have sagt fra, men som sagt sad jeg i held og var også lidt beruset og syntes måske også det var lidt spændende, så jeg blev siddende sammen med de andre og tabte heller ikke denne gang. Der var så en pige, der strippede. Nu skulle jeg have stoppet og sagt jeg ikke ville mere, men jeg gjorde det ikke. De skulle overgå hinanden og en foreslog taberen skulle slikke fisse på en af de andre. Vild jubel. Og så tabte jeg self. Jeg var virkelig led ved det, men kunne ikke trække mig ud og håbede bare, ingen ville stille sig til rådighed. Men hende der var mest fuld smed bukser og underbukser og satte sig på sofaen så jeg kunne slikke. Jeg var bange for jeg skulle kaste op. Heldigvis gjorde jeg det ikke. Det var enligt ikke så slemt at slikke – det smagte ikke rigtig af noget, bare lidt salt. Jeg fandt også hurtigt hendes sted. Det værste var at de andre stod og heppede. Heldigvis kom hun ret hurtigt. Jeg var bange for hvad de nu ville finde på, men heldigvis var der en der foreslog vi skulle lave popcorn og se film, så det gjorde vi. Men jeg er bange for det skal slippe ud, hvad jeg gjorde. Når jeg spiser min mad i skolen kan de fx sige: Nå, smager det lisså godt som..du ved nok. Og sådan noget. Tænk hvis drengene fik det og vide. Eller lærerne? Eller mine forældre? Jeg er også lidt bange for, hvad de finder på næste gang vi skal være sammen. Men jeg har jo ikke andre steder og vende mig hen. Kan I give mig et råd? Kærlig hilsen Den bekymrede

Svar:
Kære Bekymrede
Ja, det lyder som en lidt svær situation du står i og jeg kan godt forstå hvis ikke du har lyst til at nogen skal vide, hvad du har lavet, når ikke du er særlig glad for det. Det må ikke være særlig fedt, når du får kommentar i skolen om det.
Det lyder som om, at de eneste piger du sådan synes du kan være sammen med, er pigerne i  gruppen. Jeg kan godt forstille mig, at det må være svært når der kun er dem du er synes er noget ved, når du egentlig synes det er for meget med dem nogle gange.
Det kan være lidt svært for mig at sige hvad du helt præcist kan gøre i denne situation. Jeg tænker på om der mon er andre piger i din parallel klasse, som du kunne begynde at snakke med? Nu ved jeg ikke om du går til nogen fritidsaktiviteter eller noget, men det kunne også være du skal begynde at gå til til noget, som de andre piger ikke er en del af. Så er der i hvert fald en mulighed for at finde nye veninder der.
Jeg tænker også på om der mon kan være en eller flere af de andre piger i gruppen, som heller ikke altid synes det så fedt? Hvis der er det, kunne du jo begynde at snakke noget mere med dem eller hende og gå lidt ud af gruppen. Det kunne godt lyde som om der er to piger der ligesom styrer det hele. Det kan være der også er andre piger i gruppen som gerne vil at det skal anderledes og så kan du begynde at holde mere sammen med dem.
Ellers vil jeg gerne sige, at jeg synes det er rigtig godt, at du lytter til dig selv, når du kan mærke det ikke føles godt i gruppen. Det er ikke fedt at være en del af en gruppe, hvis man føler sig tvunget til at gøre ting, man faktisk ikke rigtig har lyst til. Det kan godt være du hygger dig med dem ind imellem, men det skulle helst være sådan at det er okay at sige fra, uden at man er kedeligt. Hvis det er muligt, kan det også være du skal prøve at snakke med pigerne i gruppen og fortælle at du faktisk ikke synes det er særligt fedt med kommentarerne i klassen.
Selvom jeg ikke kan give dig præcise svar på hvad du skal gøre, så håber jeg alligevel at du kan bruge mine råd og at du finder en løsning, så du får det bedre.
Kærlig hilsen Sine