problemer i familien
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej I på Cyberhus. Jeg er en pige på 16 år. Jeg bor i en sammenbragt familie. Det har lært at acceptere nu. Det største problem var min nye bonusøster, som var 13 da min mor og hendes far flyttede sammen. Jeg var 15 dengang. Jeg har også en lillesøster. Min bonussøster var meget jaloux på mig og min lillesøster, og det gik mest ud over mig. Hun rodede i mine ting og talte meget grimt til mig, men kun når vores forældre ikke hørte det. Jeg prøvede at sige det til dem, men de ville nok ikke helt tro på det, og de har også haft meget travlt for vi er flyttet ind i et gammelt hus og der er meget der skal laves. Jeg blev ked af hun talte så grimt til mig. En dag blev det bare for meget. Jeg var ved og lave lektier og kunne ikke finde min vinkelmåler så jeg gik ind og spurte om jeg måtte låne hendes. Men hun sagde bare at hun da ikke lånte noget ud til sådan en so. Så tog jeg simpelt hen fat i hende og trak hendes joggingbukser og underbukser ned og lagde hende over skødet og gav hende endefuld. Jeg er meget stærkere end hende. Så gik jeg ind til mig selv igen. Det var som om det hjalp en smule. Men ca. 14 dage senere kaldte hun mig en luder. Denne gang havde hun jeans på, men som sagt er jeg stærkere end hende, så jeg fik hende indfanget, knappet op og trukket bukserne ned og givet hende endefuld. Det gentog sig endnu et par gange i løbet af nogle uger, men efterhånden fik vi et lidt bedre forhold og begyndte at kunne snakke sammen. Men en aften kom min bonussøster ind til mig og sagde at hun var bange for at hun var ved at blive slem igen, og så trak hun selv bukser og underbukser ned så jeg kunne give hende endefuld. Det gjorde jeg så. Det har gentaget sig nogle gange nu. Jeg synes faktisk vi har det fint nu. Nu er hun blevet 14 og kommet i puberteten og jeg synes faktisk hun er blevet for stor til at få endefuld, men hun siger hun har stadig brug det. Jeg har foreslået hende at vi trapper ned ved at hun beholder bukserne på under endefulden, men hun vil altså have dem ned. Jeg forsøger at bøde lidt på det ved at lade hende ligge lidt når endefuld er slut. Så trøster jeg hende og kæler lidt for hende. Der går self ingen skår af mig ved at fortsætte med at give endefuld, men er hun virkelig ikke ved at være for stor? Og jeg synes jo også vores forhold er fint nok nu. Kan jeg gøre noget, som kunne have samme virkning? Håber I kan hjælpe. Kærlig hilsen L

Svar:
Kære du
Jeg kan godt forstå, at du har været rigtig ked af, at din bonussøster rodede i dine ting og talte grimt til dig. Jeg synes du gjorde det helt rigtige ved at prøve at tale med jeres forældre om det, desværre lyttede de ikke.
Det lyder til at du og din bonussøster har det bedre med hinanden igen, det er jeg glad for at høre.
Du fortæller at du har givet din søster endnufuld når du synes hun ikke har opført sig ordenligt og du spørger om hun ikke er ved at være for gammel til det. Det kan jeg svare ganske kort på; man må ikke slå på hinanden, uanset hvor gammel eller ung man er. Forældre må ikke give deres børn endefuld og det må søskende/bonussøskende osv heller ikke. Så svaret er, at det ikke har noget med alder at gøre, du må ganske enkelt ikke slå hende.
Derfor synes jeg du skal sige til din søster, at du ikke vil slå hende mere. Hvis det skaber problemer, synes jeg I skal tale med jeres forældre om det. Det lyder til at din søster har fået skabet et behov for at få endefuld og jeg tror det er rigtig vigtigt at hun får hjælp af nogle voksne, til at komme af med det behov.
De bedste hilsner
Camilla